neděle 3. listopadu 2019

Návrhy platové tabulky pro pedagogické pracovníky

V tomto článku naleznete různé varianty návrhů tarifní tabulky pro pedagogické pracovníky na rok 2020. Podrobné informace o aktuální tarifní tabulce pro pedagogické pracovníky platné v roce 2019 naleznete zde. Informace o aktuální tarifní tabulce pro nepedagogické pracovníky v roce 2019 najdete tady.

Návrh Pedagogické komory na zvýšení tarifní části platů pedagogických pracovníků o 10 procent a rozšíření platové tabulky pro pedagogické pracovníky na stejný počet platových stupňů, jaký mají nepedagogičtí pracovníci.



Aktuální návrh ministra školství Roberta Plagy na zvýšení tarifů pedagogických pracovníků o 8 procent.



Předchozí návrh ministra školství Roberta Plagy na zvýšení tarifů pedagogických pracovníků o pevnou částku 2 700 Kč.



čtvrtek 31. října 2019

AKTUÁLNÍ TÉMA: Stávková pohotovost ve školách

V tomto rozcestníku naleznete aktuální informace ke stávkové pohotovosti ve školách.



středa 30. října 2019

Výsledky ankety k tématu maturita a její změny

Vedení Pedagogické komory zorganizovalo dotazníkové šetření mezi členy spolku Pedagogická komora k tématu maturita a její změny. Respondenti mohli vybírat z nabízených odpovědí, případně doplnit jinou vlastní odpověď.

39,5 % pedagogů odpovědělo, že chtějí zachovat stávající model maturit, kdy si žáci mohou vybrat buď matematiku, nebo cizí jazyk. Pro povinnou matematiku na stanovených středních školách se vyslovilo 15,2 % respondentů. 77,3 % pedagogů chce, aby slohové práce z češtiny hodnotili učitelé na školách, a 51,6 % hlasujících preferuje, aby konkrétní témata a zadání slohových prací určovaly přímo školy, nikoliv Cermat. 65,7 % pedagogů chce, aby povinnou součástí maturit byla prezentace praktické dovednosti nebo teoretické práce, přičemž konkrétní téma by si volil žák dle svého zájmu a typu školy. 41,3 % respondentů si přeje, aby byla povinnou součástí maturit práce s počítačem. Společnou část maturit by zrušilo 39,7 % hlasujících.

Konkrétní otázky a odpovědi na ně

Poznámka: Odpověď s nejvyšším počtem procent je označena tučným písmem. Podtržením je vyznačena odpověď s nejčastěji zastoupenou konkrétní možností z výběru (s výjimkou „Nevím“ a „Jiné“).

Měla by být povinnou součástí maturit prezentace praktické dovednosti nebo teoretické práce? (Téma by si volil žák dle svého zájmu a typu školy...)
- ANO: 65,7 %
- NE (současný stav): 13,4 %
- Nevím: 18,8 %
- Jiné… 2,1 %



Měla by být povinnou součástí maturit práce s počítačem?
- ANO: 41,3 %
- NE (současný stav): 32,5 %
- Nevím: 23,6 %
- Jiné… 2,6 %

Skladba maturitních předmětů by...
- měla být zachována v současné podobě (čeština + výběr cizí jazyk nebo matematika + volitelné předměty): 39,5 %
- se měla změnit, jak je plánováno (povinná matematika pro stanovené SŠ): 15,2 %
- se měla změnit směrem k ještě větší svobodě volby, než je tomu v současnosti (žáci by si nemuseli volit buď matematiku, nebo cizí jazyk): 22,4 %
- se měla změnit tak, že matematika bude nově povinná pro všechny SŠ bez výjimek: 6,4 %
- Nevím: 12,1 %
- Jiné… 4,4 %

Společná část maturit, kterou zajišťuje Cermat, by...
- měla být zachována: 25 %
- měla být zrušena: 39,7 %
- Nevím: 28,6 %
- Jiné… 6,7 %

Hodnotit maturitní slohové práce z češtiny…
- by měl Cermat, jak je tomu v současnosti: 9,2 %
- by měly školy, jak tomu bylo dříve: 77,3 %
- Nevím: 11,3 %
- Jiné… 2,2 %

Určovat konkrétní témata a zadání maturitních slohových prací z češtiny...
- by měl Cermat, jak je tomu v současnosti: 27,5 %
- by měly školy, jak tomu bylo dříve: 56,1 %
- Nevím: 12,8 %
- Jiné… 2,2 %

Má Cermat nadále zpracovávat pro společnou část maturity z cizího jazyka testy i z těch jazyků, které si v minulosti vybralo méně než 250 maturantů?
- ANO (současný stav): 22,9 %
- NE: 37,9 %
- Nevím: 38,6 %
- Jiné… 0,6 %

Ověřuje současná podoba maturitní zkoušky znalosti a dovednosti potřebné ke studiu na VŠ?
- ANO: 19,2 %
- NE: 44,6 %
- Nevím: 33,9 %
- Jiné… 2,3 %

Ověřuje současná podoba maturitní zkoušky znalosti a dovednosti potřebné k podnikání v činnostech, které vyžadují maturitu podle živnostenského zákona?
- ANO: 6,8 %
- NE: 41,1 %
- Nevím: 50,8 %
- Jiné… 1,3 %

Ověřuje současná podoba maturitní zkoušky alespoň minimální znalosti a dovednosti, které jsou potřeba v zaměstnáních požadujících středoškolské vzdělání s maturitou?
- ANO: 31,3 %
- NE: 29,9 %
- Nevím: 37,7 %
- Jiné… 1,1 %

Ověřuje současná podoba maturitní zkoušky hlavní cíle vzdělávání uvedené ve školském zákoně a RVP?
- ANO: 25,2 %
- NE: 21,5 %
- Nevím: 52,7 %
- Jiné… 0,6 %

Minimalizuje zavedení centrálního hodnocení maturitní zkoušky Cermatem možnost podvádět?
- ANO: 39,4 %
- NE: 16,1 %
- Nevím: 42,7 %
- Jiné… 1,8 %

Jsou maturitní didaktické testy Cermatu meziročně srovnatelné co do jejich obtížnosti?
- ANO: 18,9 %
- NE: 16,6 %
- Nevím: 63,7 %
- Jiné… 0,8 %

Jsou maturitní didaktické testy Cermatu kvalitní?
- ANO: 18,7 %
- NE: 26,1 %
- Nevím: 54,3 %
- Jiné… 0,9 %

Pedagogická komora, z. s.
www.pedagogicka-komora.cz

úterý 29. října 2019

Přijímací řízení na střední školy a maturity v okolních státech

Se souhlasem Parlamentního institutu Poslanecké sněmovny zveřejňujeme materiál Přijímací řízení na střední školy a maturity. Jde o odpověď na konkrétní poslanecký dotaz, která byla zpracována v požadovaném časovém rámci - tedy na základě zdrojů, které byly v daném termínu zpracování dostupné.  Upozorňujeme, že se nejedná o komplexní analýzu, které Parlamentní institut standardně zveřejňuje.

Pedagogická komora považuje údaje v odpovědi za přínosné pro věcnou diskuzi o změnách maturit a přijímacích zkoušek na střední školy. Proto jsme požádali o svolení materiál zveřejnit. Děkujeme, že nám to bylo Parlamentním institutem umožněno.

Doufejme, že MŠMT nechá zpracovat zevrubnou analýzu alespoň dodatečně, když tak neučinilo před zavedením jednotné přijímací zkoušky ani státních maturit...

sobota 26. října 2019

AKTUÁLNÍ TÉMA: Ředitelky MŠ píšou premiérovi (mediální ohlas)

V tomto rozcestníku průběžně mapujeme mediální ohlasy na Otevřený dopis ředitelek mateřských škol k situaci v předškolním vzdělávání. V pátek 11. října 2019 ráno se uskutečnilo jednání ředitelek samostatných MŠ, které zastupovaly 528 signatářů otevřeného dopisu, s premiérem Andrejem Babišem na Úřadu vlády ČR. Otevřený dopis vyšel v tištěných časopisech Průvodce ředitelky MŠ a Učitelské noviny. V elektronické podobě byl zveřejněn na webech Řízení školy, Pedagogická komora, Pedagogické.info, Česká škola a Eduin. Aktuální počet signatářů otevřeného dopisu je 1.150.








pátek 25. října 2019

čtvrtek 17. října 2019

Pedagogická komora upozorňuje na zavádějící údaje v dopise provozovatelů dětských skupin premiérovi

Daniela Celerýnová, předsedkyně Asociace provozovatelů dětských skupin a mikrojeslí, z. s., zaslala 14. 10. 2019 premiérovi a poslancům dopis, v němž reaguje na Otevřený dopis ředitelek mateřských škol k situaci v předškolním vzdělávání ze dne 30. 9. 2019, který podepsalo více než 500 ředitelek samostatných mateřských škol.

Vedení spolku Pedagogická komora, považuje tuto reakci za neadekvátní, protože ředitelky mateřských škol ve svém otevřeném dopise nikterak nekritizují dětské skupiny, jejich provozovatele ani Ministerstvo práce a sociálních věcí. Pouze upozorňují na skutečnost, že mateřské školy v současnosti navštěvuje 45 000 dětí do tří let a že podmínky pro tyto děti neodpovídají podmínkám, které byly nastaveny pro dětské skupiny. Ředitelky mateřských škol rozhodně neusilují o to, aby se podmínky v dětských skupinách zhoršily, ale naopak navrhují, aby se zlepšily podmínky pro dvouleté děti v mateřských školách.

„Považuji reakci paní předsedkyně Asociace provozovatelů dětských skupin a mikrojeslí za přinejmenším nešťastnou,“ říká Radek Sárközi, prezident spolku Pedagogická komora, „myslím si, že nepochopila, o co ředitelkám mateřských škol ve skutečnosti jde.“

Pedagogická komora již před rokem oslovila ministra školství Roberta Plagu, předsedu vlády Andreje Babiše a ministryni práce a sociálních věcí Janu Maláčovou, aby bylo předškolní vzdělávání pojato koncepčně a komplexně.

„Navrhli jsme při osobních jednáních s ministry a předsedou vlády, aby byla zřízena meziresortní pracovní skupina, v níž by zasedli k jednomu stolu zástupci sekce mateřských škol v Pedagogické komoře, zřizovatelů dětských skupin i dalších organizací, které se věnují předškolnímu vzdělávání a péči o nejmladší děti,“ upozorňuje Janek Wagner, viceprezident Pedagogické komory, „bohužel se tak doposud nestalo, což přináší řadu problémů, na které upozorňují ředitelky mateřinek ve svém dopise premiérovi.“

Pro děti stejného věku je třeba zajistit stejné podmínky. Nemělo by hrát roli, který druh zařízení navštěvují. Ať už je to dětská skupina, nebo mateřská škola, je nutné, aby v nich bylo o děti kvalitně postaráno, aby jejich pracovníci nebyli přetěžováni a aby všichni byli spokojení (rodiče, učitelky, ředitelky, chůvy i další zaměstnanci, a především děti).

Jelikož dopis předsedkyně Asociace provozovatelů dětských skupin a mikrojeslí Daniely Celerýnové obsahuje řadu nepřesností, uvádíme je na pravou míru, aby nebyli politici, novináři ani široká veřejnost uvedeni v omyl. Vedení Pedagogické komory by ocenilo, kdyby debata pokračovala věcně a byla založena na ověřených faktech. Reakci provozovatelů dětských skupin považujeme za zbytečně vyhrocenou.

Pedagogická komora, z. s.
www.pedagogicka-komora.cz

Komentář k jednotlivým bodům reakce Asociace provozovatelů dětských skupin a mikrojeslí