čtvrtek 7. května 2020

AKTUÁLNÍ TÉMA: Chystané změny legislativy

Ministerstvo školství připravilo změny v legislativě, které by v případě schválení měly negativní dopady na většinu středních odborných školy a na školy menší, především mateřské. Jediným cílem obou novel je ušetřit finanční prostředky, jiný smysl nemají... Pedagogická komora obě novely připomínkovala.

Chystaná novelizace vyhlášky č. 14/2005 Sb. se týká zrušení povinnosti zaměstnat druhou osobu (nepedagogický pracovník) ve třídách mateřských škol, které navštěvuje 4 a více dvouletých dětí (ruší se původně schválené znění, které mělo nabýt činnosti dne 1. 9. 2020). Přitom pro dětské skupiny již nyní platí princip, že o 6 až 8 dětí pečuje vždy 1 dospělá osoba (maximálně 24 dětí ve skupině). Viz tato srovnání MŠ a dětských skupin...

Připravovaná novela nařízení vlády č. 75/2005 Sb. ruší možnost snížit přímou pedagogickou činnost zástupcům ředitele malých mateřských a základních škol a v případě středních škol omezuje možnost snížit zástupcům ředitele přímou pedagogickou činnost v závislosti na jejich celkovém počtu.

pondělí 4. května 2020

Ivana Hanáková: Reakce učitelky na doporučení MŠMT k otevírání škol

Dobrý den, chtěla bych reagovat na pokyn MŠMT k otevírání škol, zejména, co se týká ZŠ. Jsem bývalá ředitelka školy, tuto funkci jsem zastávala 20 let na málotřídní škole a 3 roky na plně organizované ZŠ. Nyní jsem jen řadová učitelka. Mohu tedy říci, že ve školství mám docela bohaté zkušenosti.

Pokyn MŠMT mne docela vytočil.

Po pravdě, vůbec se mi to nelíbí. Nechtěla bych být teď rozhodně v kůži ředitele, takhle přehazovat zodpovědnost státu na školy. Je tam spoustu věcí, se kterými nemohu souhlasit. Všechno jsou jen doporučení, opora v zákoně veškerá žádná. To jsem zvědavá, jak se to bude řešit, až se něco stane - onemocní nějaké dítě nebo jeho rodinný příslušník nebo učitel a budou si třeba stěžovat. Následně to bude řešit nějaká kontrola nedej bože, když se to dostane až k soudnímu řízení. Pak se všichni budou držet striktně zákona a jsem moc zvědavá, kdo se z toho bude zodpovídat. Mluvila o tom i bývalá ministryně školství a právnička Valachová a napadáte to i vy zde:
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/pedagogicka-komora-kritizuje-pristup-msmt-k-otvirani-skol/1886564
a už se k tomu vyjádřili i naše odbory zde: https://skolskeodbory.cz/skolske-odbory-upozornuji-na-rizika-otevreni-skol a zde: https://skolskeodbory.cz/povinnost-konat-prace-v-pripade-zamestnancu-spadajicich-do-rizikove-skupiny.

Pokud se tedy přestanu vztekat nad tímto polovičatým pokynem našeho ministerstva a budu se snažit racionálně uvažovat, napadá mne v této souvislosti mraky otázek a jsem zvědavá, kdo mi na ně dokáže pořádně odpovědět.

První moje otázka, podle mne dost zásadní, je - co je tohle za dokument? Jakou má právní váhu? Je to závazný předpis - tedy nařízení vlády, zákon nebo vyhláška? Obávám se že ve Sbírce to nevyšlo, takže asi ne. Je to tady nějaké doporučení či metodický pokyn MŠMT, které ovšem není závazné a tedy ani vymahatelné?

A druhá neméně zásadní otázka je - ví vůbec rodiče a učitelé, do čeho jdou? Co je čeká a jaké jsou k tomu podmínky? A jsou schopni dohlédnout veškerých důsledků a kompetentně se v této věci rozhodnout?

Další moje otázky už se vážou k samotnému obsahu dokumentu, budu ho označovat jako metodický pokyn:

Např. - Děti před školou se nemají shlukovat, mají dodržovat 2 m vzdálenosti, mají mít nasazené roušky, má se vše organizovat tak, aby se stanovené skupiny nemísily a nejlépe se ani nepotkaly. A ve třídě už mohou být rozestupy menší a roušky mít nemusí? Co to je? Venku se na 2 m a s rouškou mohou nakazit a ve třídě na 1,5 m bez roušky ne? Já jako učitel rozhodnu, zda roušku budou mít nebo ne? A když se někdo nakazí, kdo za to bude zodpovídat? Já jako učitel? Nebo ředitel školy, který tuto organizaci umožnil? Nebo rodič, který dítě do školy poslal?

V šatnách a v jídelně se skupiny nesmí potkat, na toaletách se má minimalizovat styk žáků z různých skupin a dokonce i jednotlivců i učitelů? Jak se to bude organizovat? Budeme všichni chodit na toalety na povel po skupinách a třeba podle abecedy? Bude někdo trvale, jako regulovčík, stát na chodbě a organizovat provoz?

O přestávkách se doporučuje pobyt venku, doporučuje se např. střídat podle sudých a lichých ročníků? Co to je? Mohou se venku mísit skupiny nebo ne? Mohou se mísit jen skupiny sudých či lichých ročníků nebo vůbec? Takže vymezíme venku území pro pobyt jednotlivých skupin tak, aby se nám tam ve 2 metrových rozestupech vlezli?

Skupiny jsou neměnné - takže, když se do 18.5. nahlásí např. jen 15 žáků napříč všemi ročníky, vznikne nehomogenní skupina, která tak už zůstane až do konce školního roku. Co když si to rodiče později rozmyslí a budou si chtít nechat dítě radši doma, mohou ho ze skupiny odhlásit? To jsem z textu taky nevyčetla. Nemluvě o tom, když se rodiče do 18.5. nerozhodnou dát dítě do školy, později už tuto možnost nemají.

Cílem dopolední části je zajistit vzdělávání žáků v obsahu, který škola realizuje v rámci vzdělávání na dálku. Bude-li skupina nehomogenní - tzn. napříč ročníky, budeme tomu učiteli, který bude skupinu dopoledne učit, předávat všechny úkoly, které posíláme žákům, kteří se nadále budou vzdělávat doma? Jak bude takto vzdělávat 15 dětí naráz skrz všechny ročníky (může to být přeci asistent, vychovatel, učitel druhého stupně, prostě kdokoli, kdo nemá s výukou spojených ročníků žádnou zkušenost)?

Pokud se nám ve škole objeví někdo s příznaky covid a následně se jeho diagnóza potvrdí, jdeme všichni - učitelé i žáci včetně jejich rodinných příslušníků do 14 denní karantény?

Roušky nejsou pro nás osobní pracovní ochranný prostředek, ale jen osobní ochranný prostředek, tzn., že si každý zajistí sám, co si sežene, takže zaměstnavatel nemá povinnost učitele vybavit rouškou. Tomu bych ještě rozuměla. Pokud však patří učitel do rizikové skupiny a bude se podílet na práci se skupinou ve třídě, MŮŽE jej ředitel vybavit efektivnější ochrannou pomůckou. A to je co - respirátor FFP2, FFP3, ochranný štít, ochranný oblek - co člověka z rizikové skupiny při práci s dětmi ve třídě bezpečně ochrání před možnou nákazou?

Budeme schopni dodržet uspořádání ve všech třídách podle doporučené přílohy, kdyby se nám nahlásili všichni žáci?Máme na takový provoz dostatek pracovníků a odpovídajících prostor? Na naší málotřídce s cca 40 dětmi a 10 pedagogickými pracovníky, pokud nebude nikdo v rizikové skupině, asi ano. Ale budou i na jiných školách mít tyto možnosti? A pokud ne, tak na některých školách budou školní skupiny a na některých ne? Tedy některé děti se do školní skupiny nemusí dostat a některé ano? Není to potom diskriminační? A podle jakého klíče mají ředitelé děti do skupin zařadit a některé z této možnosti vyřadit, když nedokáží zřídit skupiny pro všechny přihlášené děti?

Jestli jsem dobře pochopila do školy jde, kdo chce, kdo nechce zůstává doma. Ve škole je jen dětská skupina, která se vzdělává podle toho, jak organizaci stanoví ředitel školy a měla by se dopoledne vzdělávat v rozsahu, jaký budou mít žáci, kteří zůstávají doma a vzdělávají se vzdáleně. Odpoledne potom mají mít zájmové aktivity. Hlavní vzdělávání zůstává stále na vzdálené výuce. Takže učitel dopoledne bude učit dětskou skupinu a odpoledne bude vzdělávat nebo kontrolovat vzdělávání těch, kteří zůstali doma?

Když se podrobně podívám na učitele, kteří jsou z rizikové skupiny, tak v metodickém pokynu se píše - Zaměstnanci, včetně zaměstnanců náležejících do rizikové skupiny, i nadále plní své pracovněprávní povinnosti vyplývající z pracovněprávního vztahu - chápu-li to správně, tedy mají pracovat. A možnosti, jak mohou pracovat, jsou v metodickém pokynu popsané v podstatě tři - učitel:
  1. bude pracovat se školní skupinou ve třídě, jako ostatní. Sám bude podle pokynu věnovat zvýšenou pozornost při ochraně svého zdraví. Nevíme přesně jak - bude mít roušku a bude si mýt ruce a dětem nařídí, aby měly roušku taky, aby ho náhodou nenakazily? Ředitel může podle pokynu vybavit takového učitele účinnější ochranou. Nevíme sice, co to je, ale když nám to pan ředitel dá, možná nás to ochrání a my budeme učit - dopoledne ve třídě a možná, podle složení skupin i odpoledne vzdáleně doma.
  2. pan ředitel takového učitele nechá pracovat jen vzdáleně, jako dosud, aby se možné nákaze úplně vyhnul - a bude učit pouze z domova. Ideální z hlediska zdraví pro učitele a z hlediska práva pro ředitele. Pokud se však všechny děti nahlásí do školy, tak ovšem nebude mít co učit a musel by dostat od ředitele nějaké jiné náhradní práce, ale o této možné variantě tento metodický pokyn nemluví.
  3. pokud takováto organizace není možná, praví pokyn, tak by měl zaměstnanec doložit, že patří do rizikové skupiny (potvrzením od lékaře), a v návaznosti na to se lze se zaměstnancem dohodnout na poskytnutí neplaceného volna (pracovního volna bez náhrady mzdy nebo platu) - tedy nepracuje vůbec ani dopoledne ve škole ani odpoledne z domu a jeho povinnosti musí převzít někdo jiný, kdo ho zastoupí. V tomto případě to však odporuje také té tučně vytištěné větě výše z metodického pokynu. Navíc učitel nedostává plat, a pokud bude více jak měsíc na neplaceném volnu, doplatí si zdravotní pojištění za daný měsíc. Pokud se stane, že v době čerpání neplaceného volna náhodou onemocní, nevznikne mu nárok na náhradu mzdy během prvních 14 dnů nemoci. A dny neplaceného volna se mu také nezapočítávají do doby pro nárok na důchod.
Vůbec nechápu, jak může MŠMT ve svém pokynu doporučit nějakou dohodu mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem o neplaceném volnu? Je to jak proti zákoníku práce, tak proti Ústavě (článek 2 odstavec 4) a Listině základních práv a svobod (několik odstavců). Navíc o neplacené volno žádá vždy jedině sám zaměstnanec a nikdo jej k tomu nemůže nutit. Nevím, který zaměstnanec na to, za podmínek uvedených výše, sám o své vůli přistoupí. A naopak, který ředitel si vezme na triko, že takovému učiteli přidělí práci ve třídě s dětskou skupinou a bude riskovat, že se tento pracovník nakazí a jako ředitel teoreticky potom může čelit případné žalobě zaměstnance za to, že se v práci nakazil.

Učitel, který patří do rizikové skupiny, by za normálních okolností mohl bez problémů vykonávat své pracovní povinnosti. Není jeho vinou, že situace je pod vlivem pandemie a on by při práci mohl být ohrožen na zdraví. Vždyť povinností zaměstnavatele je zajistit zaměstnanci bezpečné pracovní prostředí a není povinností zaměstnance, aby se takové práci svou žádostí o neplacené volno raději vyhnul, jak mu radí tento metodický pokyn.

Navíc stále je i podle ministerstva důraz kladen zejména na pokračování výuky na dálku, tzn. že by takový učitel pracovat měl.

Ještě jsou samozřejmě možné i další alternativy, které už metodický pokyn neuvádí, že takový učitel bude čerpat např. dovolenou nebo se domluví s lékařem a ten mu napíše neschopenku - i v těchto dvou případech ovšem nepracuje vůbec a jeho povinnosti musí převzít nějaký jeho zástup.
Takže otázek opravdu spoustu a odpovědí se jaksi nedostává. A to jsem se dotkla jen základního školství.

Velmi Vám děkuji, co jako Pedagogická komora děláte, že bojujete za školství. To co vláda teď dělá, je podle mne čirý amatérismus. Proč nejedná s odborníky z oblasti školství, máme několik asociací, pedagogickou komoru, je tu spoustu právníků, kteří se specializují na školské právo? Nechápu.

S pozdravem, 

Mgr. Ivana Hanáková, učitelka ZŠ a MŠ Dolní Studénky

Připomínkujte manuály z MŠMT

Ministerstvo školství zpracovalo soubory hygienických opatření pro jednotlivé stupně škol a školská zařízení (tzv. manuály). Rádi bychom shromáždili názory a náměty z praxe k těmto materiálům a předali je MŠMT. Usilujeme o to, aby na základě těchto připomínek byly manuály přepracovány. Připomínkovat jednotlivé manuály můžete zde (otevřete příslušný soubor a dopište k dané pasáži svůj komentář online - automaticky se uloží...):


neděle 3. května 2020

MŠMT: Soubor hygienických pokynů pro MŠ, ZŠ a SŠ

MŠMT zveřejnilo Soubor hygienických pokynů pro MŠ, ZŠ a SŠ (tzv. manuály pro školy) a rozeslalo je do škol prostřednictvím datových schránek a e-mailů...


Některé rodiny přijdou od pondělka o ošetřovné. Řada rodičů to netuší…

Od pondělí 4. května 2020 se postupně začínají otevírat mateřské školy, které byly v průběhu března a dubna uzavřeny. S obnovením provozu přijdou rodiče dětí o ošetřovné. Pokud mateřská škola provoz nepřerušila, rodiny dětí na ošetřovné nedosáhly, i když rodiče své děti do školky neposílali. Otevřené mateřské školy zůstaly poloprázdné. Navštěvovala je méně než desetina obvyklého počtu dětí. Nyní se školky opět postupně zaplní na až 28 dětí ve třídě. Zatímco v případě základních škol vláda stanovila maximální počet 15 dětí ve skupině, pro mateřské školy žádný limit neplatí.

To se nelíbí autorům petice, kterou během prvního dne od zveřejnění podepsalo skoro 3 000 signatářů. V petici požadují, aby mohli rodiče dále čerpat ošetřovné, i pokud bude mateřská škola otevřena, ale rodiny nebudou chtít riskovat a své dítě do školky nepošlou. Ministerstvo školství by mělo pro mateřské školy stanovit jednoznačná závazná pravidla, nikoliv pouze doporučení.

Ministr školství Robert Plaga uvedl, že v průběhu víkendu obdrží všechny školy prostřednictvím datové schránky manuály, kterými si mají při otevírání řídit. Aktuálně ale probíhá plánovaná výluka datových schránek, na což upozornila Pedagogická komora. Ta zároveň navrhla, aby MŠMT všechny materiály zveřejnilo na svých internetových stránkách. Ministerstvo školství nakonec manuály zveřejnilo. Pod náporem zájemců ale přestal fungovat web MŠMT (již poněkolikáté…). Všechny manuály jsou nyní dostupné na webu Pedagogické.info, který edituje viceprezident Pedagogické komory Janek Wagner.



„Ředitelky mateřských škol se dostanou k manuálu z ministerstva školství na poslední chvíli, obzvláště v případě těch školek, které se na nátlak zřizovatelů otevírají již v pondělí,“ upozorňuje Radek Sárközi, prezident spolku Pedagogická komora, „pro školky, které uzavřeny nebyly, žádnou metodiku na březen a duben Robert Plaga zajistit nedokázal, vše zůstalo na bedrech ředitelů.“

Soubor hygienických pokynů z MŠMT je opět jen řadou doporučení. Velkou část z nich zajišťují mateřské školy běžně. Jiné budou v praxi realizovatelné jen obtížně.

„Pokud by měla být pravidla z ministerstva závazná, musela by být součástí příslušné hygienické vyhlášky nebo jiného legislativního materiálu,“ dodává Radek Sárközi, „bez toho nejsou doporučení uvedená v manuálu vymahatelná.“

Vlnu nevole mezi učitelkami mateřských škol spustilo nové vládní opatření platné od 1. května, podle něhož budou školky jediným pracovištěm, kde klienti nemusejí nosit roušky, přestože je jejich nošení povinné pro všechny občany i venku. Navíc si musejí ochranné prostředky zajistit samy.

Pedagogická komora, z. s.
www.pedagogicka-komora.cz

PETICE ZA JEDNOZNAČNÁ PRAVIDLA PRO OTEVÍRÁNÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL A NÁROK NA OŠETŘOVNÉ PRO RODIČE DĚTÍ

• MŠMT: Soubor hygienických pokynů pro MŠ, ZŠ a SŠ

Vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých

sobota 2. května 2020

PETICE ZA JEDNOZNAČNÁ PRAVIDLA PRO OTEVÍRÁNÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL A NÁROK NA OŠETŘOVNÉ PRO RODIČE DĚTÍ

Prosíme podepisujte, šiřte a sdílejte tuto PETICI ZA JEDNOZNAČNÁ PRAVIDLA PRO OTEVÍRÁNÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL A NÁROK NA OŠETŘOVNÉ PRO RODIČE DĚTÍ mezi učitelkami mateřských škol a rodiči dětí. Potřebujeme ve velmi krátkém čase získat desítky tisíc signatářů... Podpořte MŠ, i když pracujete na ZŠ nebo SŠ (příště zase ony podpoří vás).


PETICE ZA JEDNOZNAČNÁ PRAVIDLA PRO OTEVÍRÁNÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL A NÁROK NA OŠETŘOVNÉ PRO RODIČE DĚTÍ

My níže podepsaní občané České republiky v souladu s ustanovením článku 18 Listiny základních práv a svobod a zákonem č. 85/1990 Sb., o právu petičním ve znění pozdějších předpisů, prostřednictvím této petice žádáme premiéra, ministry vlády, poslance a senátory, aby přijali jednoznačná pravidla pro otevírání mateřských škol a nárok na ošetřovné pro rodiče dětí.

Mateřské školy jsou ze všech stupňů vzdělávací soustavy tím nejrizikovějším vzhledem k možnému přenosu koronaviru, protože v nich nejčastěji dochází k přímým kontaktům mezi dětmi navzájem i mezi dětmi a pedagogy, případně rodiči. Při tvorbě pravidel pro znovuotevírání mateřských škol musí ministerstvo školství ve spolupráci s ministerstvem zdravotnictví i vládou jako celkem zohlednit následující specifické problémy organizace předškolního vzdělávání:
1.    V případě obnovení provozu konkrétní mateřské školy ztrácí podle současných pravidel všichni rodiče nárok na ošetřovné. Je třeba systém nastavit tak, aby v případě, že se rodiče rozhodnou zůstat se svým dítětem doma, měli nadále nárok na ošetřovné, i když bude MŠ otevřena.
2.    Rodiče, kteří nemohli žádat v březnu a dubnu o ošetřovné, protože mateřská škola nebyla uzavřena, by měli mít možnost požádat o něj zpětně, pokud své dítě do MŠ neposílali, jelikož nemohli nijak ovlivnit, zda se mateřská škola uzavře či ne. Rozhodnutí o přerušení provozu mateřské školy je dle příslušné vyhlášky v kompetenci ředitele (po projednání se zřizovatelem).
3.    Z hygienického hlediska jsou mateřské školy velmi rizikovým prostředím pro všechny přítomné. Je nutné jednoznačně stanovit, jaké ochranné prostředky budou muset používat děti i učitelky. A především určit, kdo je zajistí. Pro děti i zaměstnance MŠ musí být hygienické i ochranné prostředky bezplatné.
4.    Ve třídě MŠ je až 28 dětí (průměrný počet v obecních MŠ činí dle statistik ministerstva školství 23 dětí na třídu). Délka provozu mateřských škol činí obvykle 10 hodin denně (od 6.30 do 16.30). Většinu času je vzdělává pouze jedna učitelka (překrývání dvou učitelek je zajištěno pouze na 2,5 hodiny denně, a to ne vždy). Maximální počet dětí v jedné třídě by měl být stanoven na 15, jak je tomu nyní ve třídách pro děti pracovníků v rámci integrovaného záchranného systému a jak vláda avizovala pro otevírání prvního stupně ZŠ.
5.    I další podmínky pro děti a učitelky v mateřských školách by měly být minimálně takové, jaké budou platit pro první stupeň ZŠ (a na dalších pracovištích mimo školství, kde dochází k přímému kontaktu s klienty). Spíše ale přísnější, protože děti v mateřských školách si teprve začínají osvojovat zásady hygieny (to platí především pro děti do čtyř let věku, které velmi často potřebují pomoc dospělého při základní sebeobsluze).
6.    Děti rodičů, kteří pracují v rámci integrovaného záchranného systému, by měly nadále pobývat v samostatné třídě, což výrazně sníží riziko nakažení ostatních dětí.
7.    V době přijímání a vyzvedávání dochází ke slučování dětí z více tříd do jedné, aby se efektivně pokryla pracovní doba učitelek.  Z preventivních důvodů by se neměly třídy ráno ani odpoledne spojovat. Učitelky a další pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci MŠ by se měli u dětí střídat jen v nejnutnějších případech.
8.    Ředitelé mateřských škol v současnosti nesmějí omezit docházku dětí z rodin, kde je jeden z rodičů v domácnosti, nezaměstnaný, na rodičovské dovolené s jiným dítětem nebo čerpá ošetřovné na další dítě. Je třeba posílit pravomoci ředitelů škol, aby konkrétní pravidla pro ne/přijímání výše uvedených dětí mohli určovat sami.
9.    Pokud dítě působí nemocně, měla by mít mateřská škola možnost ho v daný den nepřijmout. Opětovné přijetí dítěte by mělo být podmíněno negativním testem na koronavirus. Pro děti i zaměstnance MŠ by měl být tento test bezplatný.
10.  V České republice je více než 5 000 mateřských škol (přibližně polovina z nich je samostatným právním subjektem, další jsou spojeny se základní školou), které zřizují obce, soukromé subjekty, případně církve. Jedná se tudíž o tisíce zřizovatelů, z nichž každý postupuje v současnosti jiným způsobem. Proto je nutné pravidla sjednotit a dát jim jednoznačnou legislativní podobu. Nestačí vydávat nezávazná doporučení a manuály, které si bude moci každý zřizovatel vykládat jinak.

Ošetřeny by měly být především následující rizikové situace:
11.  Šatny v MŠ bývají velmi malé. Jsou vybavené pouze háčky, policemi a lavičkami, které na sebe navazují. Prostor pro jedno dítě je minimální. Odložené oblečení jednotlivých dětí se zpravidla dotýká sousedních svršků dětí. V šatně se potkávají ráno i odpoledne rodiče dětí nebo další příbuzní (často i prarodiče, kteří patří do rizikové skupiny).
12.  Děti v mateřské škole 3x denně konzumují stravu ve společném čase a zpravidla ve své třídě, musí rovněž průběžně dodržovat pitný režim. Přísná hygienická pravidla by měla platit pro školní jídelny a jejich pracovníky i pro výdej jídel.
13.  Umyvadla a záchody v MŠ jsou často umístěny v jedné místnosti prakticky bez rozestupů (běžně v počtu 6 ks). Ručníky visí na háčcích hned vedle sebe (lze je nahradit papírovými rolemi, které si ale malé děti samy neodtrhnou nebo si budou role přidržovat, čímž mohou kontaminovat i další útržky, pokud škola nemá kryté zásobníky). Záchod bude nutné vždy po použití vydesinfikovat.
14.  Učitelka MŠ pomáhá dětem se smrkáním, ošetřením po stolici, převléká děti polité, pozvracené, počůrané... Přichází tudíž do kontaktu s případně kontaminovanými tělními výměšky.
15.  V běžné třídě MŠ jsou zpravidla stoly pro 6 dětí, u kterých nejen jedí, ale i tvoří, kreslí, skládají puzzle apod. Děti sedí vedle sebe, proto nelze zajistit jejich bezpečnou vzdálenost.
16.  Děti v MŠ spí nebo mají odpolední odpočinek. Vzhledem k velikostem tříd nebo leháren a velikostem lehátek nelze zajistit metrové vzdálenosti lehátek od sebe. Lehátka a lůžkoviny jsou ukládány ve skříních a policích hned vedle sebe (byť se nedotýkají, je mezi nimi větrací mezera pouze 5 cm).
17.  Před pobytem venku a při návratu z vycházky se děti převlékají, což ne vždy zvládnou samy. Během pobytu venku jsou na jednu třídu s až 28 dětmi pouze dvě učitelky. Pokud budou vyžadovány při procházce rozestupy, jak velké?
18.  Bude muset probíhat volná hra i řízené činnosti bezkontaktně? Budou se muset hračky vždy po použití jedním dítětem dezinfikovat?
19.  Bude nutné zvýšit frekvenci úklidu v mateřské škole dezinfekčními prostředky.

Za petiční výbor:
     Radmila Vojtková, učitelka mateřské školy
     Mgr. Radek Sárközi, prezident spolku Pedagogická komora
     Mgr. Milena Mottlová, ředitelka mateřské školy

Zastupovat petiční výbor při jednání se státními orgány jsou oprávněni:
     Mgr. Radek Sárközi, prezident spolku Pedagogická komora (www.pedagogicka-komora.cz)

V Praze dne 1. května 2020

pátek 1. května 2020

Pedagogická komora: Vláda učitele zklamala

Vedení Pedagogické komory, z.s., nesouhlasí s chaotickým přístupem vlády k postupnému otevírání škol. Stále chybí jednoznačné informace a závazné postupy, kterými se školy budou muset řídit. Ministerstvo školství vydává pouze doporučení, čímž se zbavuje odpovědnosti zajistit školám adekvátní podmínky pro jejich fungování. Veškerá zodpovědnost tak zůstává na bedrech ředitelů škol.

„Chybějící legislativní pravidla nemohou být nahrazována doporučeními nebo manuály ministerstva školství, protože ty nejsou závazné,“ upozorňuje Radek Sárközi, prezident spolku Pedagogická komora, „základní pravidla musí být ukotvena v zákonech a vyhláškách, například školský zákon neobsahuje pojmy jako výuka na dálku nebo školní skupina; distanční výuku na základních školách neumožňuje vlastně vůbec, ta je možná jen na školách středních.“

„Pokud Robert Plaga uvádí, že manuály pro školy jsou již hotové, měl je zveřejnit do konce dubna, jak bylo avizováno na internetových stránkách ministerstva školství,“ říká Janek Wagner, viceprezident spolku Pedagogická komora a editor webu Pedagogické.info.

Neuzavřeným mateřským školám MŠMT žádnou metodickou podporu v uplynulých dvou měsících neposkytlo. Pouze byli v tomto týdnu jejich ředitelé obesláni Českou školní inspekcí, aby vyplnili elektronický dotazník, jak mateřské školy fungují v době nouzového stavu.

„Rozesílat manuál do mateřských škol až 4. května, když se řada z nich otevírá ve stejný den, tedy už v pondělí, je pozdě,“ dodává ředitelka MŠ Natália Toflová.

Vláda nově určila, že od 1. května nebudou muset děti v mateřských školách nosit roušky. Na základních školách má být nošení roušek ve třídách dobrovolné. Mimo vzdělávací zařízení zůstávají roušky povinné. Facebooková stránka MŠMT zdůrazňuje slogan Rouškami se chráníme navzájem!


„Nerozumím tomu, proč bude nošení roušek nadále povinné všude kromě mateřských škol,“ uvádí učitelka MŠ Radmila Vojtková, „z hygienického hlediska jsou právě školky nejvíce rizikové, a to především pro učitelky, které přímo s dětmi tráví minimálně šest hodin denně.“

Ve třídách mateřských škol bývá až 28 dětí, které většinu času vzdělává pouze jedna učitelka. Nelze zajistit rozestupy mezi dětmi ani zabránit vzájemnému fyzickému kontaktu při činnostech na zahradě nebo uvnitř budovy. V šatnách se navíc potkávají děti i rodiče, kteří je do školky přivádějí a děti vyzvedávají.

„Ministr školství tvrdí, že všechny změny konzultuje s učiteli a řediteli škol, ale podle mých informací Robert Plaga nekomunikuje ani se zástupci největších školských organizací,“ upozorňuje Radek Sárközi, „v souladu se zákonem o svobodném přístupu k informacím jsem požádal ministerstvo o sdělení, s kterými organizacemi jedná, ale doposud nikdo neodpověděl.“

Pedagogická komora, z. s.
www.pedagogicka-komora.cz

•         Facebooková stránka MŠMT
•         Stanoviska k plánům MŠMT (Pedagogická komora, školské odbory, Svaz průmyslu a dopravy)
•         Harmonogram uvolňování podnikatelských činností, opatření ve školách a v sociálních službách
•         Usnesení Vlády České republiky ze dne 30. dubna 2020 č. 491 o přijetí krizového opatření