pondělí 4. května 2020

Připomínkujte manuály z MŠMT

Ministerstvo školství zpracovalo soubory hygienických opatření pro jednotlivé stupně škol a školská zařízení (tzv. manuály). Rádi bychom shromáždili názory a náměty z praxe k těmto materiálům a předali je MŠMT. Usilujeme o to, aby na základě těchto připomínek byly manuály přepracovány. Připomínkovat jednotlivé manuály můžete zde (otevřete příslušný soubor a dopište k dané pasáži svůj komentář online - automaticky se uloží...):


15 komentářů:

  1. k PŘIPOMÍNKOVÁNÍ manuálů pro mš: VZHLEDEM K NULOVÉ OCHRANĚ UČITELEK MŠ ŽÁDÁM POVINNOST ZAJISTIT PRACOVNÍ OCHR. POMŮCKY ke SVÉ PRÁCI - RESPIRÁTORY FFP 2 . JSME V TĚSNÉM KONTAKTU S DĚTMI A ČASTO I S JEJÍMI TĚLESNÝMI TEKUTINAMI (KRMÍME, MYJEME, UTÍRÁME NOSY, JSME KAŠLEM A KÝCHÁNÍM ČASTO ZASAŽENI OD DĚTÍ)A VĚK I MÉ ZDRAVÍ TOTO VYŽADUJE.

    OdpovědětVymazat
  2. komentář k manuálu pro ZUŠ:

    Jak zajistit bezpečně výuku na dechové nástroje a zpěv?
    Proč je v manuálu pro ZŠ informace, že tělesná výchova není možná a v ZUŠ se může vyučovat taneční obor?
    Proč je na jednom místě v manuálu uvedeno, že dezinfekce má být přístupná na toaletách a na druhém místě, že nemá být volně přístupná dětem?
    Proč má být možné 11.5. odstartovat kolektivní výuku - v níž dochází ke smíšení všech věkových kategorií žáků z celého města? (tj. děti ze školek, z přísně střežených 15tičlenných skupin v ZŠ na 1.stupni, děti z 2. stupně a středních škol... naprosto není možné vytvořit skupiny dle toho, jak jsou rozčleněny v ZŠ a ostatních stupních škol...).

    OdpovědětVymazat
  3. Složení skupin je neměnné. Na odpolední "výuku" nelze při nižším počtu žáků skupiny slučovat. Zároveň však odpoledne mohou žáci do DDM, ZUŠ, teda jiných kolektivů. To už nevadí?

    OdpovědětVymazat
  4. Celý manuál je velmi podivný. krom všech připomínek, které jsem četla mne zaráží - jak se mají velké školky intervalově střídat na zahradě? My jsme osmitřídka s jedním vchodem. Každý, kdo trochu zná organiazci dne ve školce si představí chaos při přechodech ven a zpět. A přitom se nepotkat s další skupinou??Proč nemohou děti do volné přírody? Ještě dobře, že je to pouze doporučení !!

    OdpovědětVymazat
  5. Nechápu:
    1. Proč není dovoleno jít s dětmi mimo areál školy. Je lepší střídat jednotlivé skupiny na malém pozemku školy než jít do přilehlého lesa, na přilehlou louku (kde bude jen daná skupina) a využít část dopoledne a velkou část odpoledne na čerstvém vzduchu? Obzvláště proto, že od března mnohé děti skoro venku nebyly. Navíc je kdekoli jinde povoleno shromáždění mnohem více než 15 osob.
    2. Proč není povolen tělocvik, když jinak je povoleno sportovat v mnohem větší skupině, navíc bez roušky. Většina dětí se od března nehýbala a opravdu to potřebují.
    3. Proč by nešlo i na 1. stupni existovat bez roušky, vzhledem k tomu, že děti na 1. stupni nejsou schopné ji používat tak, aby byly zachovány zásady hygienického používání roušek. Zároveň vzhledem k tomu, že v té době je povoleno kontaktně bez roušky sportovat mnohem většímu množství lidí, než je skupina 15 dětí. Z nošení roušky se tak stává jen pravidlo pro pravidlo, ne pravidlo s nějakým významem.
    Pozn.: Nikde v okolí není žádný nakažený.
    Z mého pohledu by dávalo smysl buď otevřít školy v běžném provozu nebo je nechat zavřené.

    OdpovědětVymazat
  6. Proč nemá určený nižší počet dětí také MŠ?

    OdpovědětVymazat
  7. "Máme si tedy dávat pozor hlavně na rozestupy?
    Jsou to pořád stejná tři základní pravidla: odstup, roušky, mytí rukou. Roušky proto, že ne vždycky se odstup daří dodržet, a navíc, když někdo kašle, kýchá, sekrety dýchacích cest letí na delší vzdálenost, než jsou dva metry."
    https://www.respekt.cz/rozhovor/epidemiolog-madar-byli-jsme-krok-od-katastrofy?fbclid=IwAR3DJv3hpBJO6OBuMwUaafGZwV5X58mzjLR8GtTYMeX2XZT-tuIYQYEkxiw

    PROČ PODLE MANUÁLU MINISTERSTVA NEMAJÍ ŽÁCI POVINNOST NOSIT ROUŠKU V UZAVŘENÉM PROSTORU TŘÍD, POKUD SE JEDNÁ O ZÁKLADNÍ PREVENTIVNÍ BEZPEČNOSTNÍ OPATŘENÍ?

    OdpovědětVymazat
  8. Dobrý den,
    zasílám tyto připomínky:
    1. Jako venkovská škola máme neřešitelný problém personální - učitelé 1. stupně musí být zároveň ve skupinách a zároveň učit na dálku.
    2. Problém je absence ranní družiny, kdy ministerstvo nebere v potaz, že na venkově část dětí přijíždí do školy brzy ráno.
    3. Učitelé jsou v podstatě ponecháni bez ochranných prostředků, absence povinnosti mít roušky je v rozporu s hygienickými opatřeními.
    4. Totální nesmysl je, že děti nemohou do přírody a musí se zdržovat pouze v areálu školy.
    5. Stát rezignoval na děti na druhém stupni a žáky 9. ročníku, kteří nedělají přijímací zkoušky na SŠ. Přitom mnoho těchto dětí, respektive jejich rodin výuku na dálku přes snahu školy příliš nezvládá.
    Petr Šulc, ředitel ZŠ a MŠ Deštná

    OdpovědětVymazat
  9. Dobrý den
    nikde jsem se v manuálu nedočetl jak má škola postupovat v případě, ze žák který navštívil školu a byl zní odvezen na podezření s koronavirem který u něj bude v zápětí potvrzen testem.To půjdou všichni co s ním přišli do kontaktu do karantény?? Na tohle téma není v manuálu ani zmínka.
    Proto navrhuji aby všichni zodpovědní pracovníci MŠMT, co vytvořili a schválili tyto manuály povinně nastoupili do škol mezi děti, aby viděli v praxi co vytvořili.

    OdpovědětVymazat
  10. 1. stupeň - 21 tříd - 42 skupin, v celé škole máme jen 37 místností a odpoledne v pronájmu ZUŠ, plánovala jsem 20 - 25 skupin, ale ani na tento počet nemám personál, protože učitelky nechám učit na dálku, vychovatelky jsou zároveň asistentkami, musí být max. 2 na skupinu, aby rodiče mohli do práce alespoň mezi 8:00 a 16:00. Pokud by se mohli pedagogové více střídat u jednotlivých skupin (např. 4 OSOBY NA SKUPINU), zvýšíme tím počet skupin a třídní učitelka by viděla VŠECHNY DĚTI alespoň hodinu pár hodin týdně.
    Proč nemůžeme mimo areál školy na venkovní sportoviště nebo do blízkého parku a vnitrobloku?
    2. stupeň ZŠ
    Prosím o umožnění konzultací pro skupinky, podobně jako pro deváťáky.
    Roušky ve třídách ano, venku ne. A proto potřebujeme alespoň na chvilku s dětmi mimo areál školy na procházku, s menšími rozestupy (stejně si tak odpoledne spolu hrají).


    OdpovědětVymazat
  11. Dobry den,chtela bych znat pravni status Manualu. Neni to vyhlaska,neni to zakon,co je to? Je nadrazen Zakoniku prace??? Predpokladam ze ne,uvedene postupy v nich ovsem protireci a popiraji tento Zakonik. Jsem-li pedagog,napr.vychovatel, spadajici do rizikove skupiny,a organizace mi jako JEDINOU MOZNOST navrhne neplacenevolno,protoze dle ni nema pro mne praci v ramci distancni vyuky,podle tohoto Zakoniku prace je to prekazka na strane zamestnavatele a nalezi mi plna prumerna mesicni odmena. Podle Manualu nikoli.... Jak je mozne,ze manual ignoruje Zakonik????Co ma tento pracovnik delat a jakse branit?? Cely Manual je sbirka chaotickych a nedomyslenych rad,temer neproveditelnych v realne skole. CO budou delat cele odpoledne deti v druzine,maji-li dodrzovat bezpecnou vzdalenost? Byl vubec nekdo z tvurcu Manualu nekdy ve škole? O ostatnich organizacnich a bezpecnostnich doporucenich nemluve....Vezmeme-li 150 deti na velke skolni hriste a vymezime-li jim useky,kde si mohou hrat,budou natesnane na nekolika metrech ctverecnych a budou dodrzovat bezpecnou vzalenost...? Skoda slov.

    OdpovědětVymazat
  12. K manuálu ZŠ - přijde mi paradoxní, že je ode dneška dovoleno běžně sdružování až 100 lidí i v uzavřených prostorách atd. a ve škole se musíme držet striktně oddělených nemíchaných skupin po 15. Jsme malotřídní škola, celkem máme +- 50 žáků - takže mimo školu se může potkat úplně bez potíží komplet celá škola i s personálem, ale ve škole se nám děti nesmí nejlépe ani vidět... Nevím, proč v případě menších škol, než je těch 100 jedinců, není možné s dětmi jednat tak, jako se může v jiných podmínkách. Nehledě na to, že se děti z jednotlivých skupin potkají odpoledne - jak spontánně venku, tak třeba ve sportovních kroužcích či v ZUŠ - kde je potom smysl jejich separace během dne? S ohledem na to, že ve filozofii školního přístupu máme provázanost jednotlivých ročníků, klademe důraz na dobré školní klima na základě znalosti a kamarádství dětí napříč ročníky, mi přijde fakt postavené na hlavu, že teď jim máme bránit v družení se a izolovat je od sebe... Nešla by udělit "výjimka" školám do 100 žáků - ono by to bylo výrazně jednodušší i s ohledem na odpolední uspořádání "družiny".

    OdpovědětVymazat
  13. Dobrý den,
    zdá se mi, že manuál je vytvořen především pro školy ve velkých městech. Není mi jasné, proč by děti z vesnické školy, která je zasazena v přírodě nemohli v rámci svých skupinových aktivit opustit areál školy.
    Dále mi není jasné, zda na sociálních zařízeních skutečně musí být jednorázové papírové utěrky, nebo stačí elektrické vysoušeče rukou?

    OdpovědětVymazat
  14. manuály ZŠ: Lze prosím s MŠMT domluvit zrušení (nařízení?, doporučení?) o nemíchání skupin? Pokud bychom se řídili manuálem, tak naše děti (celkem jich máme v naší prvostupňové škole 70) se nemohou potkat v odpolední družině a nemůžeme ani znovu otevřít volnočasové kroužky (kam mají přístup jen děti ze školy). Ty samé děti z oddělených skupin mohou navštívit kroužky v DDM, Skauta, ZUŠ, kde se potkají s dětmi z jiných škol, tříd a obcí, tj s dětmi z mnoha jiných 15 členných skupin. Smysluplný důvod, proč nemíchání skupin dodržet, tady nevidíme. (Navíc jsou všechny třídy provázané přes sourozence - u nás má polovina dětí ve škole sourozence a všech 5 tříd má tímto vazbu na několik dalších tříd, některé dokonce na všechny).Pokud by MŠMT trvalo na dodržování pravidla o nemíchání skupin, je prosím k tomu postupu nějaké právní zdůvodnění? 

    OdpovědětVymazat
  15. ID 11/5 2020 17:28
    Prosím o vítězství selského rozumu. Nechejme 25. 5. nastoupit všechny žáky i děti v normálním režimu, stejně jsou navržená doporučení v praxi nereálná. Cvičme, choďme ven a normálně se učme. Děti nechejme konečně žít s vrstevníky. Každý rozumný a poctivě pracující učitel to zvládne. Nepotřebujeme žádná doporučení od úředníků.

    OdpovědětVymazat

Děkujeme Vám za komentář, bude zveřejněn po schválení administrátorem tohoto webu. :-)