pondělí 11. května 2020

Stanovisko Pedagogické komory k Souboru hygienických pokynů pro školy a školská zařízení (MŠMT)


Vedení Pedagogické komory, z. s., zveřejnilo na internetových stránkách spolku Soubor hygienických pokynů pro školy a školská zařízení, který zpracovalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, a vyzvalo ředitele škol, učitele a další pedagogické pracovníky k připomínkování jednotlivých dokumentů z výše uvedeného souboru pokynů. Zaslané připomínky z praxe byly využity pro zpracování tohoto odborného stanoviska. Zároveň byly připomínky konzultovány s odborníky na legislativu.

Vzhledem k níže uvedeným zásadním nedostatkům Souboru hygienických pokynů pro školy a školská zařízení vedení Pedagogické komory vyzývá ministerstvo školství, aby stáhlo všechny materiály, u nichž je uvedeno datum vydání 30. dubna 2020, protože jsou v rozporu s platnou legislativou. Doporučujeme, aby MŠMT tyto dokumenty výrazně přepracovalo na základě připomínek z praxe a uvedlo je do souladu s právním řádem České republiky.

Ve všech výše uvedených dokumentech je uvedeno, že byly zpracovány 30. dubna 2020. Školám byly následně rozeslány na jejich datové schránky (1. 5. 2020), zveřejněny na internetových stránkách MŠMT (2. 5. 2020) a zaslány na školní e-maily (3. 5. 2020). Jejich distribuce tudíž proběhla mezi 30. dubnem 2020 a 3. květnem 2020. V jednotlivých dokumentech Souboru hygienických pokynů pro školy a školská zařízení je uvedeno:

„V průběhu pobytu ve třídě nemusí žáci ani pedagogičtí pracovníci nosit roušku, pokud je zachován rozestup 2 metry (nejméně 1,5 metru).“

V době publikování těchto dokumentů ovšem žádná podobná výjimka nebyla v platnosti, ani nebyla schválena. Tuto výjimku vydalo ministerstvo zdravotnictví až 4. 5. 2020 (s účinností od 5. května 2020), a to formou mimořádného opatření:

Kromě tohoto zásadního rozporu s platnou legislativou je největším nedostatkem Souboru hygienických pokynů pro školy a školská zařízení (dále jen „manuály“), že jednoznačně nevymezuje, co jsou pouhá doporučení, která pro školy nejsou závazná, a kdy se jedná o povinnosti, které vyplývají z platné legislativy. Většina položek z manuálů jsou pouhá doporučení, která nelze nijak vymáhat. V případě jejich nedodržení nehrozí nikomu žádné sankce a příslušné orgány (např. hygienické stanice) nemohou kontrolovat jejich plnění. MŠMT se tímto zároveň zcela zbavuje odpovědnosti zajistit pro školy a školská zařízení adekvátní podmínky a prostředky. Veškerá zodpovědnost bude na ředitelích, kteří se ale mohou dostat do rozporu s platnou legislativou, pokud by některé požadavky manuálů, které jí neodpovídají, realizovali v praxi.

Aby byly požadavky z manuálů závazné, musely by být vydány formou krizového opatření, případně vyhlášky, nařízení vlády nebo zákona (např. novelizací platné legislativy). Manuály se zaměřují především na oblast hygienickou, v tomto případě by bylo nutné změnit vyhlášku č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých, což lze zajistit v současné situaci v průběhu jednoho týdne.

V manuálech se požaduje následující:

„Pohyb žáků před vstupem do školy organizuje škola podle těchto principů:
- Minimalizovat velké shromažďování osob před školou; škola je povinna zajistit organizaci pohybu osob před školou.
- Před školou dodržovat odstupy 2 metry v souladu s krizovými nebo mimořádnými opatřeními...“


Školy ani jejich pracovníci ovšem tuto pravomoc ze zákona nemají. To je v kompetenci policie. I tento požadavek MŠMT je tudíž v rozporu s platnou legislativou.

Další část manuálu MŠMT, která je v rozporu s platnou legislativou, je postup, jenž MŠMT doporučuje ředitelům škol, aby zaměstnanec, který je ohrožen na životě, pokud by onemocněl koronavirovou infekcí (viz výčet rizikových faktorů), nastoupil na neplacené volno (skončí tudíž bez finančních prostředků):

„Není-li taková úprava pracovních povinností organizačně možná, tak by měl zaměstnanec doložit, že patří do rizikové skupiny (potvrzením od lékaře), a v návaznosti na to se lze se zaměstnancem dohodnout na poskytnutí neplaceného volna (pracovního volna bez náhrady mzdy nebo platu).“

Dle ankety, kterou k tomuto tématu Pedagogická komora zorganizovala, byla již 2 % učitelů oslovena ředitelem, aby nastoupili na neplacené volno… Jelikož tento bod považujeme za diskriminační, podali jsme podnět úřadu Veřejného ochránce práv, který obratem sdělil, že se tímto problémem bude zabývat (podání se týkalo i dalších problémů, například ošetřovného nebo nedostatečné ochrany zdraví pedagogických pracovníků škol v situaci, kdy jsou roušky ve třídách nepovinné).

V tomto stanovisku jsme se soustředili pouze na ty části manuálů, které jsou v rozporu s platnou legislativou. Manuály ale obsahují řadu dalších doporučení, která jsou buď banální a školy je zajišťují automaticky (např. denně vynášet koše…), jsou nedomyšlená (např. přísné oddělování patnáctičlenných skupin žáků dané školy, kteří se ovšem odpoledne setkají v ZUŠ nebo SVČ na kroužku, a to dokonce v jedné třídě tvořené žáky z různých škol ve městě, nejen různých tříd stejné školy…), nebo je nelze v praxi realizovat.

K vyšší kvalitě všech materiálů z MŠMT by výrazně přispělo, kdyby byly připomínkovány pedagogy z praxe už ve fázi jejich přípravy v rámci vnitřního připomínkového řízení (například na jednáních pracovní skupiny sestavené k tomuto účelu ministerstvem školství), a to oficiální cestou – tedy oslovením alespoň největších školských organizací v ČR, jako jsou ČMOS PŠ (školské odbory), Pedagogická komora, z. s., nebo spolek Unie školských asociací ČR – CZESHA.

Ministerstvo školství bohužel nesvolává ani jednání Poradního týmu Rady hospodářské a sociální dohody ČR pro vzdělávání a lidské zdroje (tzv. školská tripartita, kde by mohli zástupci organizací zaměstnavatelů i zaměstnanců oficiálně připomínkovat změny v legislativě, které MŠMT navrhuje. Naposledy školská tripartita zasedala 29. ledna 2020. To znamená, že žádná novela zákona či vyhlášky ani nové zákony a vyhlášky schválené v době nouzového stavu neprošly do dnešního dne oficiálním vnějším připomínkovým řízením. Jeho součástí je i oficiální vypořádání připomínek, které probíhá v rámci zasedání školské tripartity. Jednání školské tripartity mohlo probíhat např. formou videokonference. Připomínkování materiálů mohlo být ze strany MŠMT zorganizováno tak, že budou návrhy zveřejněny on-line (jak to například udělalo vedení Pedagogické komory, z. s., v případě Souboru hygienických pokynů pro školy a školská zařízení).

V Praze dne 11. května 2020

Mgr. Radek Sárközi
prezident spolku
Pedagogická komora, z. s.
www.pedagogicka-komora.cz

neděle 10. května 2020

Otevřený dopis Robertu Plagovi od ředitelky ZŠ

Vážený pane ministře školství,

jste muž, navíc ministr, a já od vás žádám slovo chlapa. Řekněte jasně pedagogům i rodičům, jak mají mateřské a základní školy zorganizovat výuku při dodržení přísných hygienických pravidel. Váš manuál nám vůbec nepomohl. Radíte, abychom „vytřídili“ děti, které do mateřské či základní školy nepůjdou. Podle jakých kritérií máme děti lustrovat? Podle toho, zda rodiče chodí do práce? Přece všechny děti mají stejné právo na vzdělání!

Jak máme zajistit všem dětem oběd ve školní jídelně, když se mohou stravovat pouze po 15členných skupinách? To jim máme fakt roznášet studené svačiny? Když budou děti 1. stupně celý den „vzdělávat“ učitelky, vychovatelky a asistentky, kdo bude vzdělávat děti doma?

Když mi učitelé sdělí, že jsou v rizikové skupině, mám se s některými domluvit, že budou učit z domova, ale jiným dát neplacené volno? To je fér? Nebo si mají vzít nemocenskou? A kdo bude učit děti na dálku? Kantoři z nemocenské nebo neplaceného volna?

Dosud jsem nikde nenašla ZÁKONNÁ, JEDNOZNAČNÁ, SROZUMITELNÁ, A HLAVNĚ PROVEDITELNÁ PRAVIDLA pro obnovení fungování mateřských i základních škol. Školy byly opět ponechány napospas hektickému dění.

Pracuji ve školství od roku 1994, máloco mě ještě udiví. Ale teď z údivu nevycházím. Není to však jen údiv. Je to především znechucení nad tím, že čím dál víc úředníků se živí „řízením“ škol, ale když nastane krize, nikdo nám nepomůže.

Mgr. Renáta Fialová, ředitelka základní školy

Pedagogická komora pomáhá s výukou na dálku nejen školám, ale i rodinám

Spolek Pedagogická komora nabízí pomoc s výukou na dálku nejen svým členům, ale všem učitelům, ředitelům škol i dalším pedagogickým pracovníkům v České republice. Nově byla zprovozněna online poradna pro rodiče žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, kde na dotazy rodičů i pedagogů odpovídají odborníci z praxe.

Pedagogická komora zřídila online poradnu pro rodiče žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

„Začali se na mě i další kolegy obracet rodiče žáků se speciálními vzdělávacími potřebami s řadou dotazů, proto jsme se rozhodli zřídit pro ně poradnu,“ říká Jana Karvaiová, která v Pedagogické komoře vede sekci speciálních pedagogů, „v dnešní nelehké době je třeba pomáhat především těmto dětem a jejich rodinám.“

Rodiče mohou své otázky posílat odborníkům z praxe buď prostřednictvím e-mailu poradna-pro-rodice@pedagogicka-komora.cz nebo je položit v uzavřené facebookové skupině Poradna pro rodiče (Pedagogická komora).

Internetové stránky Pedagogické komory nabízejí bezpečně přístupné materiály. Ředitelé škol najdou na webu manuály z ministerstva školství, které mohou nově připomínkovat. Jejich podněty budou následně zaslány na ministerstvo školství.

Velmi navštěvované jsou přehledné rozcestníky ke změnám v legislativě, zkouškám, matematice, vysvědčení a dalším aktuálním tématům, které jsou průběžně doplňovány.

Vyhledávané je například povinné čestné prohlášení, které musí podepsat zákonný zástupce před prvním návratem svého dítěte do školy po 11. květnu 2020. Toto čestné prohlášení je k dispozici na rozdíl od verze MŠMT v editovatelné verzi, kterou si mohou jednotlivé školy doplnit např. o svůj název nebo i o další informace pro rodiče a žáky.
 
„Již v březnu, obratem po uzavření škol pro žáky, jsme na webu Pedagogické komory zveřejnili rozcestník k online výuce, který průběžně aktualizujeme a doplňujeme o další tipy na internetové stránky, které se učitelům osvědčily,“ říká Radek Sárközi, prezident spolku Pedagogická komora.

„Nejaktuálnější informace k současné situaci zveřejňujeme na naší facebookové stránce Pedagogická komora, zapsaný spolek, která mezi obdobnými stránkami patří k nejnavštěvovanějším, počet interakcí za týden je dokonce vyšší než u facebookové stránky ministerstva školství,“ upozorňuje Radek Sárközi, „interní diskuze mezi učiteli probíhají v naší facebookové skupině Pedagogická komora – diskuze o školství, která má více než 9 000 členů.“

Pedagogická komora zřídila a spravuje více než 30 specializovaných facebookových skupin. Především se jedná o skupiny pro učitele jednotlivých vyučovacích předmětů (čeština, matematika, dějepis, fyzika…). V dalších samostatných skupinách si mohou vyměňovat zkušenosti ředitelé škol, zástupci ředitele, metodici prevence, výchovní poradci, speciální pedagogové, vychovatelky školních družin, asistenti pedagoga apod. Nejpočetnější jsou facebookové skupiny Učitelky 1. stupně sobě (5 000 členů) a Učitelky MŠ sobě (4 000 diskutujících).

Na webu Pedagogické komory vznikl rozcestník, který mapuje různé nabídky pomoci žákům ze sociálně znevýhodněných rodin s výukou na dálku, s nimiž přišly různé organizace i neformální uskupení dárců.

Jako jeden ze spolupracujících partnerů se Pedagogická komora zapojila do projektu Učíme online, který mimo jiné zprostředkovává chybějící techniku žákům ze sociálně znevýhodněného prostředí.

„Zastupuji Pedagogickou komoru v projektu Učíme online, který organizuje komunita Česko.Digital,“ informuje Janek Wagner, viceprezident Pedagogické komory, „v rámci jedné z aktivit Darujme vzdělání se snažíme s kolegy z mnoha dalších organizací zmapovat potřeby dětských domovů a sociálně znevýhodněných rodin a zajistit pro ně od sponzorů z firem chybějící techniku, díky níž se budou moci žáci zapojit do výuky na dálku.“

Radek Sárközi, prezident spolku Pedagogická komora, se na projektech podporujících on-line výuku podílí již od roku 2000. Je autorem webu Česká literatura na Internetu, Elektronické učebnice literatury a tvůrčího psaní, webu pro mladé novináře, spisovatele a čtenáře Šotkoviny nebo webu s metodikami pro učitele Čtenářská gramotnost a projektové vyučování. Spravuje rovněž facebookovou skupinu Klub přátel pedagogiky Montessori, která je určena učitelům i rodičům.

Janek Wagner, viceprezident spolku Pedagogická komora, z.s., člen výboru Jednoty školských informatiků, z.s., editor webu Pedagogické.info. Spravuje facebookovou skupinu Pedagogické komory Učitelé ICT sobě.

Pedagogická komora, z. s.
www.pedagogicka-komora.cz

•         Poradna pro rodiče žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
•         AKTUÁLNÍ TÉMA: Výuka on-line
https://www.pedagogicka-komora.cz/2020/03/aktualni-tema-vyuka-on-line.html
https://www.pedagogicka-komora.cz/2018/04/aktualni-tema-vyuka-matematiky.html
•         Tematické facebookové skupiny Pedagogické komory
•         Výuka na dálku: Pomoc žákům ze sociálně znevýhodněných rodin (rozcestník)
•         Kontakty na vedení spolku a správce facebookových skupin Pedagogické komory

sobota 9. května 2020

Výuka na dálku: Pomoc žákům ze sociálně znevýhodněných rodin

V tomto rozcestníku naleznete odkazy na různé organizace a projekty, které nabízejí pomoc s výukou na dálku sociálně znevýhodněným rodinám. Pokud víte o dalších projektech, včetně lokálních aktivit, dejte nám prosím o nich vědět v diskuzi pod tímto příspěvkem nebo napište na e-mail Pedagogické komory: info@pedagogicka-komora.cz. Děkujeme...




Poradna pro rodiče žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

Na pomoc rodičům, kteří musejí v současné situaci vzdělávat své děti se speciálními vzdělávacími potřebami doma, připravil spolek Pedagogická komora online poradnu. Odborníci a dlouholetí praktici z jednotlivých oborů speciální pedagogiky rádi pomohou nejen rodinám, ale i učitelům. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami potřebují v této nelehké době cílenou podporu. Dotazy odborníkům můžete pokládat buď prostřednictvím e-mailu poradna-pro-rodice@pedagogicka-komora.cz, nebo přímo v uzavřené facebookové skupině Poradna pro rodiče (Pedagogická komora).

Kdo vám bude odpovídat:

  • Iva Třísková – dys-poruchy, ADHD, nadaní
  • Jana Šarounová – logopedie, AAK komunikace
  • Martin Ždánský – tyfloped (zrakově postižení)
  • Jana Navrátilová – tyfloped (zrakově postižení)
  • Jitka Svátková – psycholog (pracovnice PPP)
  • Eva Hlaváčková – mentální postižení (pracovnice SPC)
  • Jana Karvaiová – mentální postižení, dys-poruchy, ADHD, nadaní
  • Hana Mikulcová – dys-poruchy, ADHD, legislativa
  • Kateřina Janečková – PAS, ADHD
  • Jitka Moosová – prevence sociálně-patologických jevů, poruchy chování

Pravidla pro dotazy:

Nejprve požádejte o členství ve facebookové skupině Poradna pro rodiče (Pedagogická komora) a přečtěte si starší dotazy (je možné, že na podobný dotaz jsme již odpovídali). Napište svůj dotaz přímo nebo prostřednictvím zprávy některému ze správců facebookové skupiny. Pokud nepoužíváte Facebook nebo je dotaz příliš osobní, zašlete ho prostřednictvím e-mailu: poradna-pro-rodice@pedagogicka-komora.cz. Garantujeme, že zachováme vaše soukromí. Ve všední dny většinou odpovídáme do 24 hodin. Předpokládáme, že se budou některé dotazy opakovat, připravujeme proto publikaci odpovědí na často kladené dotazy (FAQ).

pátek 8. května 2020

Čestné prohlášení (editovatelná verze)

Dle Usnesení Vlády ČR ze dne 30. dubna 2020 č. 491 o přijetí krizového opatření (účinnost až od 11. 5. 2020) musí zákonný zástupce dítěte/žáka nebo žák/účastník poskytnout před prvním vstupem do školy písemné čestné prohlášení o neexistenci příznaků virového infekčního onemocnění (např. horečka, kašel, dušnost, náhlá ztráta chuti a čichu apod.).

MŠMT do svých manuálů pro školy zpracovalo vzor čestného prohlášení, který ovšem není ve dvou částech v souladu s platnou legislativou (respektive jde nad její rámec), a to v celém bodě 2. a v části bodu 1. ("v předchozích dvou týdnech"). Naopak chybí vzor poučení, který se vztahuje k III./2. bodu příslušného usnesení vlády...

Proto Pedagogická komora nabízí editovatelnou verzi čestného prohlášení, kterou si může každá škola doplnit o další položky (název školy; třída, kterou žák navštěvuje; poučení k bodu III./2. platného usnesení vlády apod.)

Usnesení Vlády ČR ze dne 30. dubna 2020 č. 491 o přijetí krizového opatření (účinnost až od 11. 5. 2020)

III. nařizuje, aby

1. dítě, žák, student, účastník a osoba uvedená v bodě I. nebo II. nebo jeho zákonný zástupce a zákonný zástupce dítěte v mateřské škole poskytl, před prvním vstupem do školy, školského zařízení nebo vzdělávací instituce písemné čestné prohlášení o neexistenci příznaků virového infekčního onemocnění (např. horečka, kašel, dušnost, náhlá ztráta chuti a čichu apod.). Toto se netýká dětí a žáků škol při zdravotnickém zařízení,

2. dítě, žák, student, účastník nebo osoba uvedená v bodě I. nebo II., byla osobně přítomná ve škole, školském zařízení nebo vzdělávací instituci pouze, pokud je bez akutních zdravotních potíží odpovídajících virovému infekčnímu onemocnění.

Pedagogická komora: Školy v době koronaviru (květen)

V tomto rozcestníku naleznete odkazy z května 2020 na nejnovější ankety, rozhovory, vyjádření a články členů Pedagogické komory k tématu školy v době koronaviru.