neděle 16. dubna 2017

Skutečné platy učitelů jsou podprůměrné a mnohem nižší, než se uvádí

V médiích se často objevují zkreslené údaje o průměrných platech pedagogů. Místo průměrných platů učitelů se zveřejňují průměrné platy ve školství jako celku (kam jsou započítávány i vysoké platy ředitelů škol a dalších vedoucích zaměstnanců, čímž průměrný plat naroste o několik tisíc korun). Jedním z cílů Pedagogická komory je uvádět informace o školství zveřejněné v médiích na pravou míru. Jaké jsou skutečné průměrné hrubé platy učitelů?

V roce 2016 byl průměrný hrubý měsíční plat učitele (součástí výpočtu je zvýšení platů o 6 až 8 %, ke kterému došlo na konci roku 2016):

Mateřské školy: 23 116 Kč
Základní školy: 27 690 Kč
Střední školy: 28 649 Kč

Celkový průměr za všechny MŠ, ZŠ a SŠ: 26 731 Kč

Ve stejném období byla průměrná hrubá měsíční mzda v České republice 27 589 Kč. Pokud se zaměříme na poslední čtvrtletí roku 2016, činila průměrná hrubá měsíční mzda v ČR 29 320 Kč (medián byl 25 061 Kč). Dle sdělení zaměstnance ministerstva školství Vladimíra Hulíka (vedoucí Oddělení statistických výstupů a analýz) nemůže MŠMT vypočítat medián mezd ve školství ani u učitelů, rovněž nemůže spočítat, jaké byly platy v posledním čtvrtletí roku 2016 (protože neshromažďuje data potřebná k těmto výpočtům).

Celá tisková zpráva iniciativy Pedagogická komora: https://drive.google.com/open?id=0B6ir-4sFpVqOa2RjT25Nb1g1eEk



Pokud bychom srovnávali průměrné platy pedagogů s průměrnou mzdou v ČR, jsou učitelé pod průměrem. Přestože politici již řadu let slibují, že platy učitelů budou ve výši 130 % průměrné mzdy v ČR, nedosahují ve skutečnosti ani 100 %.

Jestliže srovnáme platy českých učitelů s platy vysokoškolsky vzdělaných lidí v ČR, vidíme, že tvoří pouhých 55 %, což je nejnižší poměr ze všech zemí EU. Těsně před námi je Slovensko s 61 %, v sousedním Německu je to 98 % a v Polsku 83 %. Průměr EU je 86 %.

Česká republika vydává na nevysokoškolské vzdělání jeden z nejnižších podílů veřejných výdajů a HDP v rámci EU28 i OECD. Zatímco průměr OECD je 3,4 %, ČR vydává pouze 2,5 %, což je téměř o třetinu méně. Méně vydává ze všech zemí EU už pouze Maďarsko (2,3 %).

Použité zdroje:

12 komentářů:

  1. Aktuálně je nástupní plat učitele ZŠ stejný, jako je nástupní plat pokladní v Lidlu...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, učitel po 15letech v hudebce má jako prodavač v Lidlu. P.Kuhn HK

      Vymazat
    2. A to ještě nechtějte vědět, o kolik byste si polepšili, kdybyste dělali na vyšším postu - proto jsem byla na pohovoru do LIDLu - potřebuji sebe a děti uživit, ne živořit od výplaty k výplatě z učitelského platu :-(

      Vymazat
  2. V soukromé střední škole a VOŠ si o platu 28.649 Kč i po sedmi letech praxe a plném úvazku 22 hodin můžeme nechat jenom zdát. Naše mzda je kolem 22.000 Kč. Bez dalších odměn a benefitů. A v Praze.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jenže autor článku uvádí hrubou mzdu a Vy zřejmě čistou - a to je velký rozdíl...

      Vymazat
  3. Publikováno zde:
    http://www.parlamentnilisty.cz/arena/nazory-a-petice/Pedagogicka-komora-Skutecne-platy-ucitelu-jsou-podprumerne-a-mnohem-nizsi-nez-se-uvadi-483760
    http://www.ceskaskola.cz/2017/04/radek-sarkozi-skutecne-platy-ucitelu.html
    http://www.evropsky-rozhled.eu/skutecne-platy-ucitelu-jsou-podprumerne-a-mnohem-nizsi-nez-se-uvadi/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den,
      jsem na mateřské již 5. rokem, přesto si myslím, že se platy za tu dobu ve školství o příliš nepohnuly. Před pěti lety jsem si přišla k maximální výplatě 16 500 za plný úvazek. Naše škola jede bez benefitů. Odměnu jsem za tři roky (stejně jako téměř všichni kolegové) dostala jen jednou asi 300,-. Odměny jsou v kompetenci ředitele školy a pokud se mu nezalíbíte - bez ohledu na výsledky, jakých dosahujete - nemáte šanci se pohnout z minima. Nulová motivace být sám sebou a plnit si svou práci, pokud si ředitel potrpí na donašeče a podlézavce. Čekám na jiného ředitele. Dřív do práce nechci. Toto je pro mě velký problém ve školství.

      Vymazat
    2. Problém s vedením škol pramení 1) v (ne)závislosti českého školství - o vedení školy (řediteli jako garantovi vzdělávání) rozhodují místní politici, resp. na vsi někdy „strejci v hospodě“. 2) dobrý pedagog, který se stane ředitelem, nemusí být dobrým manažerem.

      Vymazat
  4. http://www.euro.cz/byznys/pedagogicka-komora-platy-ucitelu-jsou-podprumerne-nizsi-nez-se-rika-verejnosti-1343950

    OdpovědětVymazat
  5. Ano, naše platy jsou bídné. Paní kolegyně se dotkla ještě jednoho problému, který vůbec není publikován: učitelé v Praze mají stejné platové tabulky jako ti mimo Prahu, často mají i nižší platy, než mimopražští. A to přesto, že v Praze jsou životní náklady podstatně vyšší (nájmy, nemovitosti aj.). Ve většině ostatních profesí jsou pražské platy o 15–30 % vyšší. V Londýně prý hlavní město přispívá na podstatné zvýšení platů tamních učitelů, u nás politici ani neregistrují, že takový problém existuje. Odbory se o to také nestarají. Učitelský plat, který je mimo Prahu nízký je v Praze doslova almužnou. A to je v Praze největší koncentrace škol a často těch opravdu kvalitních.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Netýká se to jen Prahy. Když jsem učila na ZUŠ na "venkově" odměny byly každý měsíc. Na městské "zušce" jsem za 5 let učení nedostala ani jednu (a nejen já). Finančně jsem si tak přestěhováním do města, kde mám dvojnásobné životní náklady, hodně pohoršila...

      Vymazat
  6. http://www.platy.cz/platy/skolstvi-vzdelavani-veda-vyzkum

    OdpovědětVymazat

Děkujeme Vám za komentář, bude zveřejněn po schválení administrátorem tohoto webu. :-)