neděle 10. února 2019

Anketa České školy: Dostávají učitelé dost prostoru v médiích?

Česká škola oslovila s několika otázkami novinářky – shodou okolností jsou to skutečně výhradně ženy – které se systematicky zabývají tématy školství a vzdělávání. Mnozí učitelé si stěžují, že praktikující učitelé v médiích nedostávají téměř žádný prostor, že k tématům školství a vzdělávání mluví "experti", často bez jakékoli praxe, a že to jsou navíc stále titíž lidé - Feřtek, Kartous a další z okruhu EDUin, Šteffl, Münich… Chybí názorová opozice, chybí reálná zkušenost ze škol… 1) Je to tak? 2) Proč to tak je (Případně: Proč si myslíte, že učitelé mají takový dojem. Proč jsou vůči médiím nastaveni masově tak negativně…) 3) Co s tím?
Odpovídá reportérka týdeníku Respekt Hana Čápová. 

"A ano, pány Feřteka, Kartouse, Šteffla či Münicha oslovuji zřejmě častěji než jiné, protože se s nimi v pohledu na věci, o které je spor – například inkluze, cut-off score – shoduji. Do tohoto výčtu bych přidala ještě například senátora Jiřího Růžičku či dlouholetého ředitele základní školy v Chrudimi Zdeňka Brože nebo Kláru Laurenčíkovou, zakladatelku České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání. Ti, kdo jsou proti inkluzi nebo pro cut-off score dostávají v textu také slovo, ale jen abychom lépe pochopili, proč chtějí něco, co může českému vzdělávacímu systému a dětem škodit."

"V jistém ohledu na tom nic měnit nechci - jsem například přesvědčena, že inkluze je správná a cut-off score může srazit řadu dětí ze vzdělávací dráhy, kterou si přejí, a dobrý vztah k řemeslu jim nedá – takže nechci názory opačného postojového spektra vydávat za bernou minci."

sobota 9. února 2019

Pedagogická komora v pořadu A DOST! Odměny na MŠMT

Nejnovější díl pořadu A DOST! na TV Stream Ministerská koryta a odměny vs. učitelská bída se věnoval odměnám náměstků a ředitelů odborů na MŠMT. Ministerští úředníci pobírají odměny až do výše 30 % základního platu. Za co konkrétně to bylo a proč jsou tak vysoké, ministr školství Robert Plaga nesdělil. MŠMT se k této problematice odmítlo vyjádřit. Roční odměny některých náměstků byly loni vyšší než průměrný plat pedagoga a činily až 420.000 Kč (nejvyšší plat náměstka byl 1.933.130 korun). MŠMT v roce 2018 přestalo svolávat pracovní skupiny, komunikace s učiteli  z praxe byla ze strany ministerstva minimální a ani výstupy z MŠMT nejsou příliš přesvědčivé (rozhodnutí jsou opakovaně odkládána, informace nejsou poskytovány)...


pondělí 4. února 2019

AKTUÁLNÍ TÉMA: Polovina učitelů na plat 39 000 rozhodně nedosáhne

V pořadu Události České televize zazněla v reportáži zavádějící informace, že v roce 2019 dosáhne polovina (ministr školství Robert Plaga), nebo dokonce dvě třetiny (předseda školských odborů František Dobšík) učitelů na hrubý plat 39 000 Kč měsíčně. Na průměrný plat přitom nikdy nedosáhne polovina pracovníků - muselo by se jednat o medián, který ovšem v reportáži zmíněn nebyl a bude podstatně nižší vzhledem k nízkým platům učitelek mateřských škol... Ve skutečnosti činí od ledna 2019 nástupní tarifní plat učitele ZŠ a SŠ 28 020 Kč (11. platová třída) a nástupní plat učitelky MŠ může být pouhých 21 840 Kč (8. platová třída)...
Korespondence s Českou televizí...

RE: Chyby v článku na webu ČT: Učitelé našli na lednové výplatnici průměrně 39 tisíc

Vážený pane Sárközi,
tématu zvyšování platů ve školství jsme se primárně věnovali v rozšířené reportáži v hlavní zpravodajské relaci Události v neděli 20. ledna 2019, která čerpala z údajů v analýze MŠMT. V reportáži vystupovali se svým pohledem na možné zvyšování mezd až na 39 000 Kč zástupci z řad učitelů, ředitelů škol, hovořil také šéf školských odborů František Dobšík a zejména ministr školství Robert Plaga. Ten sám uvedl, že platové tarify se od ledna navyšují o 10 % a od března nebo dubna by po podpisu státního rozpočtu měli mít i ředitelé škol dostatek prostředků pro netarifní složky platů. Moderátor relace navíc v úvodu reportáže uvedl, že vyšší platy mohou mít pracovníci ve školství na svých účtech od poloviny února. Zároveň od účinkujících učitelů i ředitelů jasně zaznělo, že ne všichni učitelé na tento průměr momentálně dosáhnou. Vysílání Událostí si můžete zpětně přehrát v archivu iVysílání, viz odkaz zde: https://www.ceskatelevize.cz/porady/1097181328-udalosti/219411000100120/.
V návaznosti na Vaše zaslané podněty a na souvislost s výše zmíněnou reportáží jsme upravili znění tematického článku na webovém portálu ČT24. Ten je nyní dostupný na stejném odkazu, viz zde: https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/2711288-ucitele-nasli-na-lednove-vyplatnici-prumerne-39-tisic-vlada-se-pre-zda-ma-zvyšovat.
Rádi bychom Vám za Vaši zpětnou vazbu poděkovali, šlo o cenné připomínky, na základě kterých máme možnost zlepšovat námi poskytované zpravodajství. Celému vývoji schvalování státního rozpočtu a navyšování platů ve školství se redaktoři dlouhodobě věnují a sledují aktuální změny, proto i v budoucím zpravodajském vysílání bude toto téma jednoznačně zahrnuto.
Děkujeme opětovně za zaslané podněty a připomínky. Věříme, že i přes vyjádřenou kritiku zachováte nadále vysílání České televize svou diváckou přízeň.
S pozdravem
Martina Pokludová
Divácké centrum
Česká televize
Kavčí hory
140 70 Praha 4
T: +420 2 6113 6113
info@ceskatelevize.cz
www.ceskatelevize.cz

Chyby v článku na webu ČT: Učitelé našli na lednové výplatnici průměrně 39 tisíc

Dobrý den,
rád bych upozornil na chyby v článku na webu ČT. Zcela zavádějící je už jeho titulek: Učitelé našli na lednové výplatnici průměrně 39 tisíc...
Lednová výplatní páska obsahuje informace o částce, kterou učitel obdržel za prosinec. Ve výplatě za prosinec jsou obvykle odměny za celý uplynulý rok 2018. Výše platu za leden se objeví až na výplatní pásce v únoru. Ale podle textu článku je zřejmé, že jeho autor počítá s průměrným platem za celý rok 2019. Jde tudíž pouze o hypotetický předpoklad, který by mohl být splněn pouze v případě, že všichni učitelé dostanou o 15 % více než v roce 2018. Jaký bude ve skutečnosti průměrný plat učitele za rok 2019, bude zřejmé až v roce 2020.
Proto považuji celý článek za naprosto nekorektní a zavádějící. Česká televize by měla informovat diváky přesně a věcně. Prosím o tiskové opravy v článku, které ho uvedou do souladu se skutečností.
Předem děkuji za opravu a odpověď.
S pozdravem
Mgr. Radek Sárközi
prezident spolku
Tel.: 775 165 203
radek.sarkozi@pedagogicka-komora.cz
Pedagogická komora, z.s.
www.pedagogicka-komora.cz

sobota 2. února 2019

AKTUÁLNÍ TÉMA: Alternativní a inovativní pedagogika

Rozcestník různých alternativních a inovativních pedagogických směrů, které fungují v České republice...

pátek 1. února 2019

Pedagogická komora protestuje proti navrženým změnám v zákoně o pedagogických pracovnících

Ministerstvo školství připravilo novelu zákona o pedagogických pracovnících, která vykazuje celou řadu nedostatků. Pedagogická komora s navrženými změnami nesouhlasí. Pokud by byla novela přijata v současné podobě, mohl by na druhém stupni základních škol učit jakýkoliv vysokoškolsky vzdělaný pracovník, aniž by měl pedagogické vzdělání. Doplňující pedagogické studium, jehož minimální rozsah je 250 hodin, by si musel absolvovat během tří let. Toto studium by ale nově negarantovaly jen pedagogické fakulty, jak je tomu dnes. Mohla by ho poskytovat jakákoliv organizace, které k tomu ministerstvo školství udělí akreditaci.

„Nedokážu si představit, že lidé bez pedagogického vzdělání zvládnou kvalitně učit na základních školách, kde se po zavedení plošné inkluze vzdělávají společně žáci s různými speciálními vzdělávacími potřebami,“ namítá k novele Radek Sárközi, prezident spolku Pedagogická komora, „i zkušení praktici s tím mají problémy.“

Současné znění zákona o pedagogických pracovnících je značně nepřehledné. Místo jeho zjednodušení a výrazného zkrácení ministerstvo přichází s novými zbytečnými paragrafy. Řada z nich je nedomyšlených. Například se zavádí dvouleté adaptační období. To může být přínosné pro čerstvé absolventy, ale podle návrhu se má týkat všech nových učitelů na dané škole. Tedy i učitelky s 25 lety praxe ve školství, která změní zaměstnavatele a přestoupí z jiné školy.

„Ředitele škol čeká nárůst administrativy, protože budou povinni vykazovat, co pro učitele v adaptačním období dělají,“ upozorňuje Radek Sárközi, „snad na to alespoň dostanou nějaké peníze navíc.“

Nedomyšlená je i lhůta tří let pro dodatečné získání pedagogické kvalifikace. Pokud pracovník změní školu, začne se lhůta počítat od nuly. A vynuluje se, i když se po čase vrátí zpět na stejnou školu.

„Je to podobné, jako kdyby ministerstvo zdravotnictví navrhlo, že léčit lidi mohou po tři roky inženýři nebo magistři, a když si dodělají 250hodinový kurz medicíny u nějaké soukromé vzdělávací firmy, stane se z nich podle zákona praktický lékař,“ diví se novele Radek Sárközi.

Pedagogická komora navrhovala, aby byl do zákona doplněn popis funkce třídního učitele a aby byl zaveden samostatný příplatek za třídnictví ve výši alespoň 2 500 korun.

„Ministerstvo náš návrh smetlo se stolu, že prý je nesystémový, přitom na Slovensku to tak mají a třídní učitelé tam pobírají minimálně pět procent tarifního platu, u nás je to přibližně jedno procento,“ upozorňuje Radek Sárközi.

Ministr školství by měl prosazovat zatraktivnění učitelské profese, skokové zvýšení platů ve školství, snížení administrativy a zlepšení pracovních podmínek, aby se do škol vrátili ti, co z nich odešli za lepším. Místo toho chce umožnit, aby mohl učit každý.

„Výrazně tím utrpí prestiž učitelské profese, a může to v důsledku způsobit zánik pedagogických fakult, proto se nedivím, když se proti tomu bouří,“ dodává Radek Sárközi.

Pedagogická komora, z.s.
www.pedagogicka-komora.cz

čtvrtek 31. ledna 2019

Senátoři i poslanci podpořili přípravné třídy

AKTUALIZACE: Ve čtvrtek 31. 1. 2019 schválil novelu i Senát, čeká se už jen na podpis prezidenta.

Poslanecká sněmovna na aktuální schůzi schválila novelu školského zákona (sněmovní tisk 115), která má zmírnit podmínky pro vznik přípravných tříd. Hlasování proběhlo 5. 12. 2018. MŠMT novelu předloženou Janem Čižinským (a dalšími poslanci napříč politickým spektrem) nepodpořilo.

Pedagogická komora novelu podporuje, ale zároveň upozorňuje, že by učitelky mateřských škol měly mít stejné podmínky, jaké mají učitelé v přípravných třídách ZŠ pro děti s odkladem povinné školní docházky (počet dětí na jednu učitelku, plat i pracovní podmínky).

1. V § 47 odst. 1 první věta zní: „Obec, svazek obcí, kraj a registrovaná církev a náboženská společnost, které bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy 6), mohou zřizovat přípravné třídy základní školy pro děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, u kterých je předpoklad, že zařazení do přípravné třídy vyrovná jejich vývoj, přednostně děti, kterým byl povolen odklad povinné školní docházky.“

Jedná se jen o návrat do stavu před novelizací, kterou prosadila Kateřina Valachová. Původně ještě platilo, že přípravnou třídu lze zřídit od počtu 7 dětí, nyní je to minimálně 10 dětí. Řada přípravných tříd bohužel kvůli předchozí novele zanikla a nové se nedařilo otevřít. Od příštího školního roku by se situace mohla zlepšit.

středa 30. ledna 2019

Republikové normativy škol (2019)

Ministerstvo školství zveřejnilo celostátní normativy na žáka (dle věku žáka). Tyto finanční prostředky zašle krajům. Jednotlivé krajské úřady po vytvoření rezervy stanoví následně vlastní krajské normativy. Podle nich přidělí peníze jednotlivým školám... Krajské normativy pro rok 2019 budou známy na přelomu února a března 2019. Povšimněte si, že částka ONIV se prakticky nezměnila (výdaje na učebnice a pomůcky pro žáky, kurzy pro učitele, nemocenská vyplácená zaměstnavatelem apod.). V minulých letech se krajské normativy na jednoho žáka stejného věku lišily až o 30 % v sousedních krajích...
PHmax a reforma financování regionálního školství