čtvrtek 29. listopadu 2018

Proč vznikl spolek Pedagogická komora?

Proč vznikl spolek Pedagogická komora
  • Chyběla tu společná profesní organizace učitelů, ředitelů škol a dalších pedagogických pracovníků
  • Chceme zlepšit pracovní podmínky všech pedagogů
  • Usilujeme o zvýšení společenské prestiže naší práce
  • Chceme být silným partnerem při jednáních s politiky
  • Je třeba, aby byl hlas pedagogů více slyšet v médiích
  • Chceme připomínkovat legislativní dokumenty a podílet se na změnách ve školství
  • Nechceme, aby za nás mluvili a rozhodovali jiní
  • Většinu věcí si dokážeme spravovat sami
Aktuální cíle spolku Pedagogická komora
  • Propojení pedagogů a vybudování silné a respektované samosprávné stavovské organizace
  • Iniciování revize inkluze na základě podnětů učitelů z praxe
  • Navýšení rozpočtu školství na průměr Evropské unie
  • Narovnání platů pedagogů na úroveň profesí s VŠ vzděláním
  • Snížení administrativní zátěže škol (ředitelů i učitelů)
  • Transparentní rozhodování o změnách ve školství na základě odborných analýz, statistických dat a zkušeností pedagogů
  • Přijetí zákona o Pedagogické komoře ČR
Naše činnost


  • Internetová stránka www.pedagogicka-komora.cz 
  • Vytvoření odborných sekcí a pracovních týmů
  • Facebooková skupina Pedagogická komora – diskuze o školství (6 500 diskutujících)
  • Ankety o největších problémech českého školství
  • Twitter Pedagogická komora
  • Nejlepší ministr školství samostatné České republiky (anketa)
  • Stránka na Facebooku Pedagogická komora, z.s.
  • Připomínkování legislativy a podávání pozměňovacích návrhů
Naše úspěchy
  • Výzva senátorům proti kariérnímu řádu (7 400 signatářů)
  • Petice za nepřijetí kariérního řádu adresovaná poslancům (21 609 podpisů učitelů z 1 150 škol)
  • Zrušení garance míst pro všechny dvouleté děti v MŠ
  • Prezentace ve školském výboru Senátu a Poslanecké sněmovny
  • Jednání s premiérem, ministry, poslanci a senátory
  • Zapojení do pracovních skupin MŠMT (změny v inkluzivní vyhlášce)
  • Informování veřejnosti a novinářů o skutečné situaci ve školství
Naše návrhy
  • Novela zákoníku práce – zvýšení příplatků za třídnictví a specializované činnosti na 2 500 až 3 500 Kč měsíčně
  • Zvýšení platů pedagogů o 20 % od ledna 2019
  • Zrušení povinného předškolního vzdělávání v mateřských školách pro děti od 5 let
  • Snížení míry přímé vyučovací povinnosti pro všechny specializované činnosti
  • Zvláštní příplatek za zvýšenou míru neuropsychické zátěže pro všechny pedagogy
  • Sjednocení podmínek pro dětské skupiny a mateřské školy
Pedagogická komora aneb Učitelé a ředitelé sobě… 
  • Potřebujeme více svobody, důvěry a spolupráce
  • Hledáme, co nás spojuje
  • Prosazujeme pozitivní změny ve vzdělávání
  • Navzájem se podporujeme a pomáháme si
  • Ukažme, že se dokážeme domluvit
  • Pojďme společně zachránit české školství

středa 28. listopadu 2018

AKTUÁLNÍ TÉMA: Reforma financování regionálního školství (normativy na žáka versus PHmax)

Roční náklady na reformu financování škol mají činit 11,5 miliard korun (při schvalování příslušné novely školského zákona bylo v důvodové zprávě uvedeno, že náklady budou 2,5 až 5 miliard). Ministr školství Robert Plaga nejprve navrhl odklad spuštění reformy financování škol o jeden rok (od roku 2020), protože nebyly zajištěny finanční prostředky, vzápětí ale vláda od odkladu ustoupila, protože se finance našlyAKTUALIZACE (30.5.2018): Reforma financování bude postupná, fungovat začne za dva roky, řekl Plaga + tisková zpráva MŠMT
Aktuální informace k reformě financování škol podle PHmax


Nové financování škol v médiích
Aktuální informace ke stávající podobě financování (normativů na žáka)
Pokud neumíte vypočítat PHmax pro svou školu, zažádejte o výpočet přímo MŠMT na e-mailu: posta@msmt.cz

Žádost o výpočet PHmax pro naši školu

Dobrý den,

s ohledem na aktuální sestavování úvazků pro školní rok 2018/2019 prosíme o informaci, jaká bude hodnota PHmax pro naši školu a jaké finanční prostředky obdržíme v novém systému. Potřebujeme co nejdříve znát:

1) PHmax pro naši školu = ?
- tomu odpovídají finanční prostředky ve výši = ?

3) Současná situace naší školy odpovídá PHmax = ?
- tomu odpovídají finanční prostředky ve výši = ?

Připojujeme údaje za naši školu:

- zde musíte doplnit počet tříd ve škole, počet žáků v jednotlivých třídách, počet úvazků a jejich výši, počet hodin týdně ve třídě a počet hodin půlených, u MŠ např. dobu provozu a překrývání učitelek atd. Totéž pro školní družinu apod. Pokud neuvedete všechny údaje potřebné k výpočtu, z MŠMT si vyžádají, co potřebují vědět...

úterý 27. listopadu 2018

Učitelky mateřských škol před kolapsem

V časopise Týden vyšel článek Učitelky mateřských škol před kolapsem, který informuje o průzkumu společnosti Edulab (ve spolupráci s katedrou psychologie PedF UK) zaměřeném na syndrom vyhoření u učitelek MŠ. Z textu článku vybíráme:

Pouze 21 procent učitelek netrpí žádnými projevy vyhoření. Jde spíše o pedagožky mladé a profesně spokojené. Zbytek ale bojuje nejčastěji s projevy fyzického rázu. Typickými pocity jsou únava, nedostatek síly jít do práce nebo naprostá fyzická vysílenost.

„Výsledky mne nepřekvapily a podle mého názoru krásně ukazují realitu. My dnes děti  nevychováváme, ale krotíme. A to za podmínek, kdy na jednu vyučující připadá i dvacet osm dětí a v rámci inkluze může být několik z nich s různými stupni postižení nebo s poruchou autistického spektra,“ říká Andrea Benešová, vedoucí sekce mateřských škol spolku Pedagogická komora a učitelka s více než třicetiletou praxí. Vyučující v mateřských školách jsou podle ní největšími soumary českého trhu práce. „Bohužel nejsme schopny narovnat páteř, držíme jako koně, až do naprostého selhání organismu,“ dodává Benešová.

pondělí 26. listopadu 2018

Pomůcka pro výpočet PHmax - ZŠ, ŠD a MŠ

Kolega Zbyněk Mašek připravil excelovskou tabulku, která slouží jako pomůcka pro výpočet PHmax základních škol, školních družin a mateřských škol. Stačí si stáhnout tento soubor, otevřít ho, vybrat příslušný sešit a vyplnit potřebné údaje. (Jedná se o zkušební verzi. Pokud v ní naleznete nějakou chybu, kontaktujte nás.) Podrobné informace o reformě financování regionálního školství (PHmax) naleznete zde.

neděle 25. listopadu 2018

AKTUÁLNÍ TÉMA: Osobní příplatky v roce 2018

Z naší víkendové facebookové ankety vyplývá, že v roce 2018 má nulový osobní příplatek 61 % respondentů, 28,6 % pobírá tento příplatek ve stejné výši jako loni, 3,8 % byl zvýšen a 6,6 % byl osobní příplatek v průběhu roku 2018 snížen...

Hodnocení žáků ZŠ v legislativě

Legislativní rámec pro hodnocení žáků základních škol tvoří Vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky.

Hodnocení žáků
§ 14

(1) Hodnocení výsledků vzdělávání žáků vychází z posouzení míry dosažení výstupů pro jednotlivé předměty školního vzdělávacího programu. Hodnocení je pedagogicky zdůvodněné, odborně správné a doložitelné a respektuje individuální vzdělávací potřeby žáků a doporučení školského poradenského zařízení.

(2) Pravidla hodnocení žáků jsou součástí školního řádu a obsahují zejména:
a) zásady a způsob hodnocení a sebehodnocení výsledků vzdělávání a chování žáků, včetně získávání podkladů pro hodnocení,
b) kritéria pro hodnocení.

Hodnocení žáků na vysvědčení

§ 15

(1) Při použití klasifikace se chování žáka ve škole a na akcích pořádaných školou hodnotí na vysvědčení stupni:
a) 1 - velmi dobré,
b) 2 - uspokojivé,
c) 3 - neuspokojivé.

(2) Při použití slovního hodnocení se výsledky vzdělávání žáka v jednotlivých povinných a nepovinných předmětech stanovených školním vzdělávacím programem hodnotí tak, aby byla zřejmá úroveň vzdělání žáka, které dosáhl zejména ve vztahu k očekávaným výstupům jednotlivých předmětů školního vzdělávacího programu, ke svým vzdělávacím a osobnostním předpokladům a věku. Slovní hodnocení zahrnuje posouzení výsledků vzdělávání žáka v jejich vývoji, ohodnocení přístupu žáka ke vzdělávání i v souvislostech, které ovlivňují jeho výkon, a naznačení dalšího rozvoje žáka; obsahuje také zdůvodnění a doporučení, jak předcházet případným neúspěchům žáka a jak je překonávat. Výsledky vzdělávání žáka na konci prvního pololetí lze hodnotit souhrnně za všechny předměty. Slovní hodnocení lze použít i pro hodnocení chování žáka.

(3) Při použití klasifikace se výsledky vzdělávání žáka v jednotlivých povinných a nepovinných předmětech stanovených školním vzdělávacím programem hodnotí na vysvědčení stupni prospěchu:
a) 1 - výborný,
b) 2 - chvalitebný,
c) 3 - dobrý,
d) 4 - dostatečný,
e) 5 - nedostatečný.

(4) Při hodnocení podle odstavce 3 jsou výsledky vzdělávání žáka hodnoceny tak, aby byla zřejmá úroveň vzdělání žáka, které dosáhl zejména ve vztahu k očekávaným výstupům jednotlivých předmětů školního vzdělávacího programu, ke svým vzdělávacím a osobnostním předpokladům a věku. Klasifikace zahrnuje ohodnocení přístupu žáka ke vzdělávání i v souvislostech, které ovlivňují jeho výkon.

(5) Klasifikaci výsledků vzdělávání žáka v jednotlivých předmětech a chování žáka lze doplnit slovním hodnocením, které bude obsahovat i hodnocení klíčových kompetencí vymezených Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání.

(6) Při hodnocení žáků cizinců, kteří plní v České republice povinnou školní docházku, se úroveň znalosti českého jazyka považuje za závažnou souvislost podle odstavců 2 a 4, která ovlivňuje jejich výkon.

§ 16

(1) Jestliže je žák z výuky některého předmětu v prvním nebo ve druhém pololetí uvolněn, uvádí se na vysvědčení místo hodnocení slovo „uvolněn(a)“.

(2) Nelze-li žáka z některého nebo ze všech předmětů v prvním nebo ve druhém pololetí hodnotit ani v náhradním termínu, uvádí se na vysvědčení místo hodnocení slovo „nehodnocen(a)“.

(3) Celkové hodnocení žáka se na vysvědčení vyjadřuje stupni:
a) prospěl(a) s vyznamenáním,
b) prospěl(a),
c) neprospěl(a),
d) nehodnocen(a).

(4) žák je hodnocen stupněm
a) prospěl(a) s vyznamenáním, není-li v žádném z povinných předmětů stanovených školním vzdělávacím programem hodnocen na vysvědčení stupněm prospěchu horším než 2 - chvalitebný, průměr stupňů prospěchu ze všech povinných předmětů stanovených školním vzdělávacím programem není vyšší než 1,5 a jeho chování je hodnoceno stupněm velmi dobré; v případě použití slovního hodnocení nebo kombinace slovního hodnocení a klasifikace postupuje škola podle pravidel hodnocení žáků podle § 14 odst. 2,
b) prospěl(a), není-li v žádném z povinných předmětů stanovených školním vzdělávacím programem hodnocen na vysvědčení stupněm prospěchu 5 - nedostatečný nebo odpovídajícím slovním hodnocením,
c) neprospěl(a), je-li v některém z povinných předmětů stanovených školním vzdělávacím programem hodnocen na vysvědčení stupněm prospěchu 5 - nedostatečný nebo odpovídajícím slovním hodnocením nebo není-li z něho hodnocen na konci druhého pololetí,
d) nehodnocen(a), není-li možné žáka hodnotit z některého z povinných předmětů stanovených školním vzdělávacím programem na konci prvního pololetí.