čtvrtek 30. dubna 2020

Kvůli nejednotným pravidlům pro mateřské školy nedosáhnou některé rodiny na ošetřovné

Vedení Pedagogické komory, z.s., žádá vládu, aby sjednotila pravidla pro provoz mateřských škol. Zatímco základní a střední školy byly plošně uzavřeny, rozhodnutí o omezení provozu mateřských škol je v kompetenci jejich ředitelů. Část mateřských škol zůstala otevřena pro děti zdravotníků nebo policistů. Většina školek byla na podnět zřizovatele uzavřena. Zbývající zůstávají v provozu bez jasných pravidel. Zároveň roste tlak některých starostů na otevření mateřských škol už od 4. května.

„Zatímco školky pro děti rodičů integrovaného záchranného systému mají nastaveno, že ve třídě může být maximálně 15 dětí, pro ostatní otevřené školky žádná omezení neplatí,“
upozorňuje ředitelka Gabriela Lacková. Ve všech otevřených mateřských školách by měly učitelky i děti nosit roušky.

Většina rodičů nyní své děti do školky nedává. Jestliže zůstala mateřská škola v provozu bez omezení, nemůže rodič dítěte žádat o ošetřovné. Pokud se současná pravidla nezmění, s postupným otevíráním školek přijde o ošetřovné většina rodin. Třídy se tudíž mohou znovu rychle zaplnit až 28 dětmi, protože rodiče budou nuceni vrátit se do práce.

„Dle statistik ministerstva školství je v obecních školkách průměrně 23 dětí ve třídě, nebude snadné při takovém počtu zajistit hygienické požadavky, když většinu času děti vzdělává jen jedna učitelka,“
říká ředitelka mateřské školy Milena Mottlová.

Ministerstvo školství avizovalo, která pravidla by měla platit při otevření prvního stupně základních škol. Jaké podmínky se chystají pro mateřské školy, není doposud známo.

„Ministr školství Robert Plaga zatím nepředložil žádný návrh k připomínkování, obávám se, že budou pravidla zveřejněna, aniž by dostaly ředitelky a učitelky mateřských škol šanci se k nim předem vyjádřit, zda mohou fungovat v praxi nebo ne,“ uvádí Radek Sárközi, prezident spolku Pedagogická komora. Školskou tripartitu ministerstvo nesvolává. Vnější připomínkové řízení ke změnám v legislativě neprobíhá. Chybí prostor pro hledání konsenzu. „Ministerstvo školství mělo ihned po vyhlášení nouzového stavu oslovit největší školské organizace a zahájit s nimi intenzivní spolupráci, místo toho je zcela odřízlo a na nabídky pomoci nereaguje,“ dodává.

Vedení Pedagogické komory vydalo stanovisko, které upozorňuje na problémy při postupném otevírání středních, základních i mateřských škol. Učitelé jsou druhou nejpočetnější profesí v množství pracovníků nakažených koronavirem. Několik škol skončilo přímo v karanténě. Přesný počet uzavřených mateřských škol není znám. Ministerstvo školství na dotaz Pedagogické komory odpovědělo, že tyto informace nesleduje. Nemá k dispozici ani informace, kolik školek skončilo v karanténě kvůli výskytu koronaviru přímo u dítěte nebo zaměstnance.

Eva Kotyzová, učitelka s 30letou praxí, doplňuje: „Nejmladší děti si základní hygienické návyky teprve osvojují, obávám se o své zdraví, protože patřím do rizikové skupiny. Budeme mít dostatečné množství ochranných pomůcek, když je v současnosti nemají ani zdravotníci?“

Pedagogická komora je největší školský spolek v ČR. Z 2700 členů Pedagogické komory pracuje více než 600 v mateřských školách. Facebooková skupina Pedagogické komory pro učitelky mateřských škol má 2200 diskutujících.


Pedagogická komora, z. s.
www.pedagogicka-komora.cz

• Pedagogická komora: Stanovisko k uvolňování opatření ve školách a školských zařízeních
Tematické facebookové skupiny Pedagogické komory
• MŠMT: Statistická ročenka školství

1 komentář:

  1. Už to, že je ve školce ve třídách průměrně 23 dětí (za běžných okolností) s jednou učitelkou, je za hranou a nějak to nechápu.
    Na dětských táborech má oddílový vedoucí na starosti 12 dětí mladšího školního věku (většinou skupina od 5 do 8 let), aby se jim mohl řádně celodenně věnovat. Starších dětí je v oddíle pouze 15.
    Je logické, že čím víc dětí je ve skupině, tím mají z logiky věci méně péče a míň se může učitel či vedoucí jednotlivcům věnovat.
    Za současné zvláštní situace je to o to víc nepochopitelné, že patřičné úřady nemají jasno, jak zjistit pro tyto malé děti ty nejlepší podmínky a péči a ochranu zdraví.
    Ochrana zdraví učitelů je další a neméně důležitá věc!!

    OdpovědětVymazat